Otomotivin Dijital Geleceği
Markaların reklam ve pazarlama faaliyetleri, “dijital çağın” getirdiği yenilikler etrafında şekillenmeye başladı. Bu çağı takip eden hatta teknolojiyi anında yakalayan markalar, başarının anahtarına da ulaşmış oluyor. ODD, otomotiv sektörüne birçok fırsat sunan dijital dünyaya ilişkin, Google işbirliğiyle “Otomotivin Dijital Geleceği” başlıklı bir toplantı düzenlendi. Toplantıda, Google Türkiye Ülke Direktörü Bülent Hiçsönmez, Google Türkiye ve MENA (Ortadoğu ve Kuzey Afrika ) Medya Çözümleri Bölge Yöneticisi Kerem Atasoy ve Google Otomotiv Global Sektör Lideri Joe Maciariello, otomotiv sektörünü nasıl bir geleceğin beklediğini gözler önüne serdi.
11 Haziran’da Çırağan Place Kempinski’de, ODD ve Google işbirliğinde, ODD üyelerinin ve üst düzey yöneticilerin katıldığı “Otomotivin Dijital Geleceği” başlıklı bir toplantı gerçekleştirildi.
Açılış konuşmasını yapan ODD Genel Koordinatörü Dr. Hayri Erce’nin yaptığı toplantıda, Google Türkiye Ülke Direktörü Bülent Hiçsönmez, Google Türkiye ve MENA (Ortadoğu ve Kuzey Afrika ) Medya Çözümleri Bölge Yöneticisi Kerem Atasoy ve Google Otomotiv Global Sektör Lideri Joe Maciariello, dijital dünyanın markalara, müşterilere nasıl fayda sağladığını, dijitalin otomotiv satışını ve bayi kanalını nasıl etkilediğini anlattı.
“Otomotivin Dijital Geleceği ve Google’ın Rolü”
Google Türkiye Ülke Direktörü Bülent Hiçsönmez, “Otomotivin Dijital Geleceği ve Google’ın Rolü” başlıklı bir konuşma yaptı. Google’ı, otomotiv sektörünün önemli bir parçası olarak gördüklerini söyleyen Hiçsönmez, ODD ile yaptıkları işbirlikleri sonucunda sektöre daha fazla yakınlaştıklarını, sektörü daha iyi anlayıp daha iyi hizmet vermeye çalıştıklarını belirtti.
Teknolojiyle birlikte dünyanın, insan alışkanlıklarının ve davranışlarının değişmeye başladığını söyleyen Hiçsönmez, bu değişimden marka olarak ilham aldıklarını ve heyecan duyduklarını ifade etti. Hiçsözmez, sözlerini şöyle sürdürdü: “Teknolojiyle birlikte büyüyen ve gelişen bir dünyanın içinde yaşıyoruz. İnternet yaklaşık 15 yıldır hayatımızın içinde ama biz hala burayı bakir bir alan olarak görüyoruz. Dünyada 2.8 milyar kişi interneti kullanıyor. Dünya nüfusu ise 7.2 milyar. Mobil cihazlar sayesinde, büyük ihtimalle 10 yılın sonunda toplam 7.2 milyar insan internete ulaşıyor olacak.”
“Otomotiv, mobil teknolojiye uyum sağlıyor”
İnternete erişimin artık masaüstü ve tabletten ibaret olmadığını söyleyen Hiçsönmez, internetin cihazlarla olan yolculuğunu şöyle anlattı: “İnternet dünyası, erişebildiğimiz bütün cihazlar ve mekanizmalar anlamına geliyor. Cihazlara erişim, internete erişimdeki büyümeyi sağlayan en büyük etken olacak. Her cihazın içine artık bir IP girmeye başlayacak. Türkiye’de 35 milyona yakın kişi interneti kullanıyor. 10 yılın sonunda bu rakam 75 milyona ulaşacak. Bu artışı tetikleyecek cihaz da cep telefonu. Akıllı telefonlarda fiyatlar aşağıya düşüyor ve bütün nüfusa yaygınlaşıyor. Eskiden 1500 TL civarında olan telefon fiyatları, 300-350 TL’ye kadar düştü. Bu fiyatlar daha da düşecek ve akıllı cep telefonları nüfusun geneline yayılacak. Akıllı telefonların yüzde 90’ından internete giriliyor.”
Mobil sayesinde, internete her yerden girebildiğini belirten Hiçsönmez, “Japonya’da mobil trafiği, masaüstü trafiğini geçmiş durumda. Bu değişim, bütün dünyaya yayılacak. Şirketlerin baktığı ve odaklandığı yer mobil olacak. Bununla ilgili şirketler heyecanlanmalı, mobilin geleceğine yönelik daha fazla proje hayata geçirmeli. Bazı şirketlerin mobil atılımlarda geç kaldığını da görüyoruz. Otomotiv, mobile adaptasyonda ilerde bir sektör. Ama daha iyi olabilir, çünkü sürekli gelişen ve değişen bir sektörün içindeyiz. Cep telefonlarına yönelik birçok yenilikçi çalışma yapılabilir” dedi.
“Büyümek için, ‘değişimin’ hızından daha hızlı olmalısınız”
Google’ın ileri teknoloji ürünlerinden ve bu ürünler sayesinde, internetin mobil cihazların ötesinde giyilebilir (Google Glass, Google Watch) aletlere taşınabildiğini ifade eden Hiçsönmez, şunları kaydetti: “İnternete erişim, artık sadece bir ekran işi, bu ekranların sayısı ve internete girdiğiniz nokta sayısı da artıyor. Google’ın birçok ürünü, bir-iki yıl sonra kullanılır hale gelecek. Kurumların bugünden bunu düşünüyor ve yatırımlarını yapıyor olması gerekiyor.”
Mobilin otomotiv sektöründe de büyüyen bir pazar olduğuna dikkat çeken Hiçsönmez, “2011’de otomotivle ilgili aramaların yüzde 6’sı mobilden yapıldı. 2014’te bu oran yüzde 30’a çıktı ve artmaya devam edecek. Yüzde 50’lere hatta yüzde 100’lere gelecek. Bilgi trafiği mobilden olacak. Bağlantı hızları arttıkça video izleme de mobile ve YouTube’a da kayıyor. 2014’te YouTube’da, 3.4 milyar kişi video izlemiş. İlginin ve beklentinin hangi yöne kaydığını tespit etmek bu yüzden önemli. Büyümek için hızınız değişim hızını geçmeli. Şirketler, teknolojinin hızını geçmeli” dedi.
“Trendleri, tüketici davranışları kontrol ediyor”
Hiçsönmez’in ardından, Google, Türkiye ve MENA (Orta Doğu-Kuzey Afrika) Medya Çözümleri Bölge Yöneticisi Kerem Atasoy “Dünyada Otomotiv Markaları Dijitalde Nasıl Efsaneleşiyor?” başlıklı bir sunum yaptı.
Konuşmasına “hikaye anlatma” kavramı ile başlayan Atasoy, bu kavramın kültürümüzü ve kim olduğumuzu tanımladığını belirtti. 30-40 yıl önce “televizyonculuk çağı” diye adlandırdığımız dönemle, bugün arasındaki farka değinen Atasoy, “Ailelerimiz ile birlikte televizyonda belli bir program izleyip ertesi gün, okulda veya ofiste bu program hakkında konuşurduk. Bugün bu televizyonculuk çağı bitti. Tüketiciler, artık istedikleri programları veya içeriği, istedikleri zaman ve cihazda, yanlarında istedikleri kişilerle izleyebiliyor ve bunu izledikten sonra bununla ilgili düşüncelerini, yorumlarını anında arkadaşları, aile üyeleri ile belli başlı araçlar üzerinden paylaşabiliyor. Artık günümüzün trendleri, televizyon yerine tüketicilerin davranışları tarafından kontrol ediliyor. Bu dijital çağın tam kalbinde, YouTube gibi çok etkili gibi bir araç yatıyor. Dünya çapında her gün milyarlarca kullanıcı ve Türkiye’de her gün 24 milyon kullanıcı, Google’ı tıklayıp hikayelerini paylaşıyor. Ayrıca her dakikada bir, 100 adet yeni içerik internete yükleniyor. İnternet üzerinde yer alan kanallara (örneğin YouTube’da yer alan kanallar) abonelik anlamında, her ay yüzde 300 artış oldu. YouTube’a olan erişimin yüzde 40’ı ise mobil telefonlar üzerinden yapılıyor” dedi.
“Genç tüketicilerle işbirliği içinde olmanız gerekiyor”
İnternette marka ilgili paylaşılan hikayeye veya içeriğe, tüketicilerin yüzde 50’si tarafından küçük bir cihaz üzerinden erişim sağlandığının ve izlendiğinin altını çizen Atasoy, markayla ilgili hikayenin ne şekilde anlatıldığının öneminden bahsetti. Bundan yola çıkarak, Google’ın bu dijital çağda, hikaye anlatmanın teknolojik yönünü nasıl güçlendirebileceğini söyleyen Atasoy, içeriği ve hikayeyi doğru zamanda doğru şekilde anlatmanın ne kadar önemli olduğunu vurguladı. Atasoy, “Harika hikayeler” anlatan ve ödüle layık görülen otomotiv markalarının, reklam çalışmalarının videolarını paylaştı.
Konuşmasının son kısmında tüketici deneyimi açısından dijital showroomların önemine değinen Atasoy, üreticilerin markalarıyla ilgili yaptıkları televizyon ve basılı kampanyalarında, mesajlarını daha etkin sunabilmek için YouTube gibi dijital araçlardan faydalanmaları gerektiğini belirtti. Atasoy, “Hikaye ve içerik hazırlama konusunda yeni bir jenerasyon oluştu. Buna adapte olabilmek ve daha genç tüketicilere ulaşabilmek için genç tüketicilerle işbirliği içinde olmanız gerekiyor” dedi.
Bayiler, dijital çağa nasıl entegre olmalı?
Atasoy’dan sonra sözü, Google Otomotiv Global Sektör Lideri Joe Maciariello aldı. Maciariello, “Bayileri Dijitale Geçirmek ve Bayilerle Satış Döngüsünü Tamamlamak” başlıklı konuşmasında, “dijital ortamda markalaşmak” kavramının, bayiler ve satışlar üzerindeki etkisini anlattı.
Bayilerin, satışlarını artırmak için dijital çağa entegre olması gerektiğini belirten Maciariello, şunları kaydetti: “Bayilerin reklamlarını online yapması ve müşterilerine bir bilgisayar ya da mobil cihaz başındayken ulaşması gerekiyor. Günümüzde yapılan işlerin yüzde 47’si, önümüzdeki 10-20 yıl içinde tamamen teknoloji ve otomasyon ile yürütülecek. Bu durum, bayiler için de geçerli olacak. Eskiden tüketiciler, 5-6 bayiye gidip broşürler alıp, otomobillerle ilgili bilgiyi o anda ediniyordu. Bu tarz bayi ziyaretlerinin sayısı düştü. Artık tüketiciler, bir bayiye gitmeden önce dijital ortamda ürünü inceleyip, ürün hakkında bilgi toplayıp sonrasında bayiye gidiyor. Amazon, Netflix gibi şirketlerin başarılı olmasındaki en büyük faktör, satıcı ve alıcı arasındaki mesafenin tamamen ortadan kalkması ve tüketicilerin istedikleri bilgiye anında ulaşabilmesi. Bu trend, artık otomotiv sektöründe de yer almaya başladı. Bu noktada otomotiv üreticilerinin bayilerle olan işbirliğinin de önemi artıyor. Otomotiv üreticilerinin bu anlamda, bayilere gerekli teknolojik cihazları sağlayarak, bayilerin online olmasına yardımcı olması gerekiyor. General Motors’un yaptığı bir çalışma sonucunda, her yüzde 1 oranında artan müşteri bağlılığı, yılda 700 milyon dolar tutarında artan bir gelir olarak geri dönüyor.”
“Tüketiciler, dijital ortamda bayi ile daha fazla entegre oluyor”
Maciariello, Türkiye’de son 3-4 yılda dijital ortamda arama yapmanın yüzde 83’ten yüzde 98’e çıktığını ve bunun en önemli nedeninin akıllı telefonlar olduğunu belirtti. Maciariello, Türkiye’deki tüketicilerin yüzde 41’inin, bayide oldukları esnada fiyat kontrolü, rakip firmaların seçenekleri gibi ayrıntılar için akıllı telefonlarını kullandığına dikkat çekti. Yeni bir tüketici profilinin oluştuğunu ve bu yeni tüketicinin, online olarak bayi ile daha fazla entegre olduğunu belirtti. Maciariello sunumunda, bazı otomotiv üreticilerinin yapmış oldukları interaktif uygulamalardan örnekler vererek, buradaki asıl amacın tüketicinin, dijital ortamda marka ile daha fazla deneyim kazanması ve üreticinin yaratmak istediği etkiyi hissetmesi olduğunu ifade etti.
Türkiye’de, otomobil satın alma sürecinde dijital kanalların öneminin arttığını belirten Maciariello, “Tüketiciler, ilk başta internette ürün ile ilgili arama yapıyor. O an online olan tüketiciye ulaşabilmek ve tüketicinin dikkatini çekebilmek adına Google Adwords kullanımı, hedeflenen erişim ve görünürlülük açısından üreticiler ve bayiler için fayda sağlıyor. Ayrıca, online olan tüketicinin arama yaptığı başlıklar, girdiği sayfalar ve incelediği ürünler gibi o anda internet üzerinden sürdürdüğü trafiğin denetlenmesi ve incelenmesi, üreticiler ve bayiler için etkili sonuçlar ortaya çıkarıyor” dedi.