Yeni Teşvikler Işığında Otomotivde Yeni Hedefler Ana Sayfa > Seçtiğiniz Site Kısmı > 

Otomotiv sektörü ve bazı elektrik üretimi yatırımlarına yönelik “Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında Kararda Değişiklik Yapılmasına Dair Karar”, 15 Şubat'ta Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan, ''Yeni Teşvikler Işığında Otomotivde Yeni Hedefler'' başlıklı toplantıda, hem sektörün temsilcileriyle bir araya geldi hem de teşvik sisteminde otomotiv sektörüne sağlanan destekleri değerlendirdi.

Motorlu kara taşıtları ana sanayinde gerçekleştirilecek yatırımları öncelikli yatırım kapsamına alan karar Resmi Gazete'de yayımlandı. Buna göre, otomotiv sektöründe 300 milyon TL tutarındaki yatırımlar ve asgari 75 milyon TL tutarındaki motor yatırımları ile asgari 20 milyon TL tutarındaki motor aksamları, aktarma organları ve otomotiv elektroniğine yönelik yatırımlar, vergi ve diğer teşviklerin en yüksek olduğu beşinci bölge imkanlarından yararlanacak.

Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan, yeni teşvik sisteminin yayınlanmasının ardından, Conrad Otel'de düzenlenen “Yeni Teşvikler Işığında, Otomotivde Yeni Hedefler” başlıklı zirvede otomotiv sektörüyle buluştu. Toplantıda Çağlayan'ın yanı sıra, Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Ali Bilaloğlu, Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı Mehmet Büyükekşi, Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği (OYDER) Başkanı Şükrü Ilısal, Taşıt Araçları Yan Sanayicileri Derneği (TAYSAD) Başkanı Mehmet Dudaroğlu, Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği Başkanı Orhan Sabuncuoğlu, Otomotiv Sanayii Derneği Başkanı Kudret Önen ve TİM Otomotiv Sektör Kurulu Başkanı Ömer Burhanoğlu konuşmacı olarak yer aldı.

İhracatı yapan sizlersiniz”

Otomotiv sektörünün zaman zaman teşvike ihtiyacı olabildiğini dile getiren Çağlayan, şunları kaydetti: “Yola çıkarken elimizde somut verilerle çıktık. Girdi Tedarik Stratejisi (GİTES) gibi tarihi bir çalışma yaptık bu bizim önemli bir yol haritamız oldu. Bu çalışma Türkiye için önemli bir altyapı, önemli bir kaynak oluşturdu. Bu çalışma ile Türkiye'nin otomotiv sektöründeki vitesini gördük. Bugün Türkiye'de 2012-2011 yılları arasında cari açıkta 28 milyar dolar küsurluk iyileşmenin 23,5 milyar dolara yakını ihracat artışından kaynaklandı. Bu ihracatı yapan da sizlersiniz.”

Geçen yıl 20 Haziranda açıklanan teşvik sistemini kapalı kapılar ardında değil, 800 ayrı görüşü toplayarak oluşturduklarını anlatan Çağlayan, şöyle devam etti: ''Otomobil sektörü için 1960-70 arası dönem, tamamıyla montaj işlemlerinin yapıldığı bir dönemdi. 70 ve 80'lere baktığımızda yan sanayinin geliştirilmesine ve yerlileşmenin artırılmasına yönelik çabaları görüyoruz. 80-90 arası dönemde sektör, üretim hatlarının modernizasyonunu sağladı, beraberinde de kapasite artışı oluşturmayı başardı. Esasında 1995'e kadar olan dönem Türk otomotiv sanayi açısından kapalı pazar dönemi iken 1995'ten itibaren ihracat hamleleri ile birlikte serbest pazar anlayışına geçildi. Otomotiv sektörü uluslararası rekabeti piyasaların serbestleşmesiyle kazandı.”

Otomotiv sektörünün yerlileşme oranı yüzde 77'ye çıkabilir”

Otomotiv üretim maliyetlerinde yüzde 20 ile yüzde 40 arasında bir paya sahip olan ve rekabetçiliğin belirlendiği önemli bileşenler arasında yer alan motor ve aktarma organlarında Türkiye'de 2012'de 5 milyar dolar ithalat yapıldığına dikkati çeken Çağlayan, şu değerlendirmelerde bulundu: “46 milyar dolarlık cari açığın olduğu yerde, 5 milyar dolarlıksadecemotor aksamı ve aktarma organı ithalatını sizlerin takdirine bırakıyorum. Otomotiv sektöründe yerlileşme oranında geldiğimiz seviye de düzenlemeler konusunda bizi cesaretlendirdi. Otomotiv sektörü yüzde 56 gibi önemli bir yerlilik oranına sahip. Yapılan çalışmada motor aktarma organlarını koyduğumuz ve bunları da yerlileştirdiğimiz zaman bizim otomobil sektörünün yerlileşme oranı yüzde 56'dan yüzde 77'ye kadar çıkabilir.”

Otomotiv yatırımlarının daha çok gelişmiş illerin yer aldığı 1. ve 2. bölgelerde gerçekleştirildiğine ifade eden Çağlayan şunları kaydetti: ''Bu kapsamda 1. ve 2. bölgelerde sigorta primi işveren hissesi desteğini 2 ve 3 yıl süreyle uygularken, sektör yatırımları bugünden itibaren artık yatırım yerine bakılmaksızın 7 yıl süreyle bu destekten faydalanacak. 1. ve 2. bölgelerde vergi indirimi desteği için yatırıma katkı oranı yüzde 15-20 iken, sektör yatırımları için artık bu oran yüzde 40 olacak. Hatta yüzde 40 olan yatırıma katkı oranının yarısı yani yüzde 50'sini yatırım döneminde kullanabilecekler. Bu imkan 1. bölgede yapılan yatırımlar için söz konusu değilken, 2. bölgede oldukça cüzi düzeyde. 1. ve 2. bölgelerde gerçekleştirilen yatırımlara faiz desteği uygulanmazken, sektör yatırımları 700 bin liraya kadar faiz desteğinden faydalanma imkanına sahip olacak.''

Sektörümüz, üzerine düşen görevi başarıyla yerine getirecek”

Toplantıda konuşma yapan ODD Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Ali Bilaloğlu, otomotiv sektörünün bugünkü görünümü ve teşvikler hakkında şunları söyledi: “Günümüzde otomotiv sanayisi gerek Türkiye'de gerek dünyada önemli bir konuma sahip ve kilit sektörlerin başında geliyor. Bu önemin nedeni sadece istihdam ve ekonomik ölçek konularıyla sınırlı değil. Otomotiv sektörü günümüzün ihtiyaçlarına cevap veren teknolojik gelişmelerde başı çekiyor. Üretim teknolojilerinin sürekli gelişmesi gibi nedenlerden dolayı sektörümüzün önemi gittikçe artıyor. Ülkemizde otomotiv sektöründe kat ettiğimiz yolu hepimiz çok iyi biliyoruz. ‘1 milyon satış hedefine nasıl ulaşırız sorusuyla?' sürekli karşılaşıyoruz. Bildiğiniz gibi, otomotiv pazarı 800 bin bandına oturdu. Ekonomik istikrarın sağlanmış olması, bu tablonun oluşmasında çok etkili oldu. Bunun yanı sıra hükümet tarafından sektöre yönelik yapılan çalışmalar bizlere büyük mutluluk veriyor.”

2011'de açıklanan Türkiye Otomotiv Sektörü Strateji Belgesi'nde de sektörün 2023 vizyonunun belirlendiğine dikkat çeken Bilaloğlu, “Vizyonumuz küresel bir oyuncu olmak. Bugün burada bu hedefe ulaşmak için önemli bir adım atıldı. Sektör temsilcilerini dinleyerek, ihtiyaçlarını göz önünde bulundurarak hazırlanan teşvik paketi ile otomotiv sektörünün yatırım yapması daha rahat şartlar altında gerçekleştirilecek. Bu gelişmeyle inanıyoruz ki sektörümüz 2023'te 500 milyar dolarlık ihracat hedefi için üzerine düşen görevi başarıyla yerine getirecek. Teşvik paketi kapsamında KDV istisnası, faiz desteği, vergi indirimi, yatırım yeri tahsisi ve daha birçok konuda desteklerin yer aldığını görebiliyoruz. Tüm destekler sektörümüz için önemli avantaj” dedi.

(KUTU)

Otomotiv sektöründeki yeni teşvikler

Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan tarafından açıklanan, yeni teşvik sistemi kapsamında otomotiv sektöründe getirilen düzenlemeler şöyle sıralanıyor:

  • Teşvik belgesi düzenlenebilmesi için gereken asgari yatırım büyüklükleri düşürüldü. Ana sanayi yatırımlarını büyük ölçekli yatırımlar kapsamına almak için gereken yatırım büyüklüğü 250 milyon TL'den 200 milyon TL'ye, yan sanayi yatırımları için 100 milyon TL'den 50 milyon TL'ye indirildi.

  • Yan sanayi yatırımlarını bölgesel teşvik kapsamına almak için gereken yatırım büyüklüğü her bölge için birer milyon lira aşağı çekildi.

  • Sadece yan sanayinin bölgesel olarak desteklendiği illerde ana sanayinin de bölgesel olarak desteklenmesi imkanı getirildi. Böylece 1, 2 ve 3. bölgelerde birkaç il dışındaki tüm illerde ana sanayinin de desteklenmesi sağlandı.

  • Sektör için önem arz eden test merkezleri, rüzgâr tüneli ve benzeri nitelikteki yatırımlar öncelikli yatırımlar kapsamına alındı.

  • Nerede yapılırsa yapılsın 5. bölge desteklerinden faydalanılması sağlandı.

  • Vergi indirimi, sigorta primi işveren hissesi desteği ve faiz desteği gibi teşvik unsurlarının oran ve sürelerinde iyileştirmelere gidildi.

  • Türkiye'de yatırımı olan otomotiv ana sanayi firmalarına A, B, C segmentlerdeki araçları gümrüksüz ithal etme imkânı getirilerek fırsat eşitliği sağlandı.

  • Yatırımların Organize Sanayi Bölgeleri'nde yapılması halinde bir alt bölge desteklerinden yararlanılması mümkün hale getirildi


Lütfen Tüm Üyelerimiz için Tıklayınız >




prev
next