KORAY ÖZTOPÇU
GARANTİ BBVA TÜKETİCİ FİNANSMANI DİREKTÖRÜ
DÜNYADA VE OTOMOTİVDE DEĞİŞEN DENGELER
YOĞUN SANAYİLEŞME VE GETİRDİĞİ KİRLİLİK, ENERJİ KRİZİ, UKRAYNA-RUSYA SAVAŞI, ÇİN–TAYVAN GERGİNLİĞİ, DIŞ TİCARET SAVAŞLARI, ÇİP KRİZİ, ARZ VE LOJİSTİK SIKINTILARI İLE KORUMACILIK ADIMLARI SON DÖNEMDE EN ÇOK KONUŞTUĞUMUZ KONULAR ARASINDA YER ALDI. İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ, SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK VE SUYUN SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞİ GENİŞ BİR TOPLUMSAL TARTIŞMANIN PARÇASI OLMAYA DEVAM EDİYOR.
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK ANLAYIŞIYLA DEĞİŞİYOR
Dünyada tüketicilerin yüzde 64’ü sürdürülebilirlik konusunda endişeli, bunu yüzde 54 ile aşırı hava koşulları, yüzde 41 oranında iklim değişikliği, yüzde 20 ile su ve doğal kaynak arzının azalması izliyor. Tüketiciler, sürdürülebilir ürünlere yüzde 12’ye kadar daha fazla harcama yapmaya istekli ve yüzde 48’i sürdürülebilirliği kullanım şekliyle ilişkilendiriyor. Z ve Y kuşağının, bir markanın sürdürülebilirliğe önem verdiğine inandıklarında, onunla etkileşime geçme olasılıkları eski nesillere göre yüzde 27 daha fazla. Uluslararası Enerji Ajansı’nın verilerine göre, bugün dünya genelinde 26 milyondan fazla elektrikli araç yollarda seyahat ediyor.
Küresel otomobil endüstrisinin elektrikli araçlarda 2025’te, bu yılki 6,6 milyona kıyasla 20,6 milyon satış rakamına ulaşacağı öngörülüyor. Bu kapsamda Çin ve Avrupa’nın 2025’te küresel olarak tüm elektrikli araç satışlarının yüzde 80’ini oluşturacağı ve ABD’nin de dünyadaki elektrikli araç satışlarının yüzde 15’ini temsil edeceği tahmin edilirken, Avrupa Otomobil Üreticileri Birliği (ACEA) elektrikli araçların payının 2024’te yaklaşık yüzde 20’ye çıkacağını belirtiyor. 2030 yılına kadar da dünyada elektrikli araç sayısının 80,7 milyona ulaşması öngörülüyor. Yine aynı dönem için dünyada bağlantılı ve elektrikli araçların gelişimi, kablosuz iletişim yatırım ve imkânlarının da artmasıyla toplam pazarın 198,3 milyar dolara ulaşacağı tahmin ediliyor.
TEDARİK SIKINTILARI, ELEKTRİKLİ ARAÇ ADIMLARINI SEKTEYE UĞRUYOR
Son gelişmeler hem yan sanayi hem de otomotiv üreticilerini, hammadde ve ürün tedariğindeki sorunlardan ötürü, üretimi durdurma noktasına getirirken, otomotiv üreticilerinin lojistikte yaşadıkları aksamaların devamında kârlılıkları ve gelecekteki stratejik harcama kararları üzerinde de orta ve uzun vadeli etkiler ortaya çıkacak gibi gözüküyor. Yaşanan lojistik sıkıntıları ve bunların yarattığı ek maliyetlerle birlikte ürün donanım eksikliği, sektörün sürdürülebilirlik ve e-mobilite adımlarını da sekteye uğratıyor.
Asya’dan deniz yoluyla taşınan elektrikli araçlar, alternatif olarak hava, demiryolu ve karayoluyla nakliye edilmeye çalışılıyor. Ancak son raporlara göre demiryolu, 2023 yılında AB’nin Asya’dan yaptığı otomobil parça ithalatının yüzde 5’ine yakınını oluşturuyor. Şüphesiz ki daha uzun rotalar üretici ve tedarikçi şirketler için nakliye maliyetlerini fazlasıyla artırıyor.
GELİR HAVUZLARI DEĞİŞİYOR, MOBİLİTE ÇEŞİTLENİYOR
Araç üstünde ödeme yöntemleri, farklı sigortalama imkânları, araçta müşterileriyle farklı bir etkileşim sağlarken, sektörde hizmet verme modelinde değişiklikler oluyor. Otomotiv, ulaşım ve mobilitede yeni trendler söz konusu ve bunların hepsi akıllı araçlarla hayatımıza girecek.
Araç içinde etkileşim (finans uygulaması), yeni mobil platformlar, araç şarj ünitesinde araç tanıma, mobil ödeme, bağlantılı araçlarda yeni dünya, sadakat programları hayatımıza farklı kanallardan girecek.
Kentsel alanlardaki otonom araçlarla ilişkilendirilen küresel gelirlerin, 2030’da yıllık 1,6 trilyon dolara ulaşması öngörülüyor. ABD, otonom araçları tamamen benimserse, halka yararı 2030’da yıllık 800 milyar doları aşacak. e-motosikletler hızlı artarken, 2030’a kadar 65 milyon adete ulaşacak motosiklet üretiminin 15 milyonu elektrikli model olacak. 2025’te Avrupa’da satılan her iki bisikletten birinin elektrikli olması beklenirken, ülkemizde de elektrikli bisiklet kullanım oranının her yıl yüzde 20 artması öngörülüyor.
ARTAN MOBİLİTE İSTEĞİ, FARKLI HİZMET MODELLERİ
Finansal kurumların geleneksel finansman kapsamında sunduğu ürünlerin büyük bir çoğunluğu, tüketicilerin beklentilerine paralel, otomotiv sektöründe dijital sürdürülebilir finansman ürünlerine dönüşüyor. e-mobilite ile büyüme hızı artacak sürdürülebilir tüketici finansmanı ürünlerinin, bireysel tüketicilerin yanında KOBİ, ticari ve kurumsal işletmeler tarafından da daha yoğun bir şekilde kullanımı en önemli hedefler arasında olacak.