Lütfen ODMD Gladyatör için Tıklayınız > Lütfen Magma Tıklayınız >
Autorola Türkiye Genel Müdürü Sayın Oğuzhan Saygı Ana Sayfa > Seçtiğiniz Site Kısmı > 

OĞUZHAN SAYGI

Autorola Türkiye Genel Müdürü

DİJİTALLEŞME AUTOROLA TÜRKİYE’NİN DNA’SINDA VAR

İKİNCİ EL ARAÇLARIN YENİDEN PAZARLANMASI SÜRECİNİN ONLİNE OLARAK YÖNETİLMESİYLE İLGİLİ YAZILIMLARININ VE SUNDUKLARI İŞ MODELLERİNİN SEKTÖRDE DİJİTALLEŞME ADINA YAPICI BİR ROL ÜSTLENDİĞİNİ SÖYLEYEN AUTOROLA TÜRKİYE GENEL MÜDÜRÜ OĞUZHAN SAYGI İLE AUTOROLA’NIN SEKTÖRE SUNDUĞU YENİLİKÇİ ÇÖZÜMLERİNİ VE HEDEFLERİNİ KONUŞTUK.

2024 yılının ilk yarısı Autorola’dan hareketle Türkiye için sizce nasıl geçti, 2024 yıl sonuna dair beklentilerinizi paylaşır mısınız?

Türkiye otomotiv sektöründe yeni araç satışına baktığımızda yıla hızlı başlandı. Markaların ellerindeki geçen yıldan uygun fiyatlı araç stoklarını eritmesi, ÖTV muafiyetli araçların satışları, seçim sonrasındaki belirsizlik nedeniyle tüketici talebinin erken döneme kayması sebepleriyle ilk üç ayda pazarda üç yüz bine yakın araç satış gerçekleşti. Nisan-Mayıs iki ay üst üste geçen seneye göre satışlar düşse de yılın ilk beş ayını geçen seneye kıyasla yüzde 6 büyümeyle tamamladık. Yılın ikinci yarısında Avrupa Komisyonu’nun 7 Temmuz tarihinden itibaren geçerli olacak yönetmeliği ile bu tarihten sonra satılacak yeni araçlardaki güvenlik tedbirleri ve teknolojileri nedeniyle artacak araç fiyatları, hâlihazırda alım gücünün düşüklüğü, tüketicinin krediye ulaşmadaki zorluğu sebepleriyle yeni araç pazarının sektör oyuncularının tahminlerine paralel olarak 800-900 bin seviyelerinde kapanacağını öngörüyorum.

Türkiye ikinci el araç satışına baktığımızda ise yılın ilk çeyreğinde artan yeni araç pazarının tersine ikinci el pazarında geçen seneye göre yüzde 15 daralma söz konusu. 7 Temmuz’daki yönetmelik nedeniyle markaların yeni araç stoklarını eritmek için alacakları aksiyonlar ikinci el satışlarını olumsuz etkileyecektir. Ama temmuz sonrasında da yeni güvenlik teknolojileriyle gelecek yüksek fiyatlı araçlara ulaşım zor olacağı için tüketici ikinci el araç satın almayı tercih edecektir. Tüm bunlara rağmen ikinci el pazarında da yüzde 15 belki biraz üzerinde bir pazar daralması yaşanacağını düşünüyorum.

Dünyada ve ülkemizde elektronik ticaret hacmi hakkında bilgi paylaşabilir misiniz?

Teknolojinin hızla geliştiği, zamanın çok kıymetli, hızın önemli olduğu bu çağda tüketicilerin satın alma alışkanlıkları değişiyor. Bugün küresel olarak tüketicilerin sadece yüzde 3’ü yeni araç alım-satım süreçlerinde online ortamda araç alım deneyimi yaşıyor. Ama tüketicilerin yüzde 35’i bir sonraki araç alımını online olarak gerçekleştirmeyi tercih edeceğini paylaşıyor. Hem küresel olarak hem de ülkemizde online ortamda ikinci el araç alım satımı yeni araç ticaretine göre daha yaygın. İkinci el araçlara göz atma, karşılaştırma ve satın alma açısından çevrimiçi platformların sunduğu kolaylık pazarı hızla büyütüyor. Şu an küresel online ikinci el pazarı 28 milyar USD hacminde. 5 yıl içinde pazarın 75 milyar USD olması bekleniyor.

Online ikinci el araç alım satım iş modelini ülkemizde uygulayan, bu iş modelini sektörümüze kazandıran ilk firma olduğumuz için şunu söylemeliyim ki, ilk faaliyete başladığımız sene yılda 400 araç satışı gerçekleştirmiştik. Bugün 11. faaliyet yılımızda yılda 30 bin üzerinde araç satışına aracılık ederek iş hacmimizi 75 kat arttırdığımızı görüyoruz. 

İkinci el araç satışı için kurumsal firmaların online mecralardaki araç ilanlarını analiz eden yapay zeka yazılımımız Indicata sayesinde online kanallardaki araç hacminin son beş yılda yüzde 108 arttığını da gözlemliyoruz. Dolayısıyla hem dünyada hem ülkemizde ikinci el araç alım satımında dijitalleşmenin çoktan başlamış olduğunu ve her geçen yıl iş hacminin bu pazarda giderek büyüdüğünü rahatlıkla söyleyebilirim.

Autorola’nın bugün sektörde geldiği yere ilişkin düşüncelerinizi paylaşabilir misiniz?

28 yıl önce Danimarka’da zamanın ötesinde bir vizyonla ikinci el araçların online olarak yeniden pazarlanması için yazılan online araç ihale iş modeli üzerine kurulan, otomotiv sektörünün ikinci el araç pazarında online süreçler ve dijital deneyimi sahiplenerek yeniden pazarlama ve IT çözümlerinde 25 ülkede lider konumundaki Autorola Grubu’nun bir parçası olarak, Türkiye’de 11 yıldır faaliyet gösteriyoruz. İkinci el araçların yeniden pazarlanması sürecinin online olarak yönetilmesi ile ilgili yazılımlarımız ve sunduğumuz iş modelleriyle sektörün bu alanda dijitalleşmesi konusunda pazar yapıcı bir rol üstleniyoruz. 

Distribütörlere yetkili satıcılarının yeni araç satış ve ikinci el araç alım-satım hacimlerini arttırabilmek, marka ve modellerinin ikinci el araç pazarında ağırlıklı olarak yetkili satıcıları tarafından alınıp satılmasını sağlamak, markalarının ikinci el değerlerini yükseltmek için online bir ekosistem sunuyoruz. Birbiriyle entegre çalışan yazılımlarımızla distribütörler ve yetkili satıcılarının ikinci el araç yönetimini uçtan uca online bir platformda yönetebilmelerine, verimli, takip edilebilir, ölçülebilir, şeffaf bir iş modeliyle ikinci eldeki hacimlerini, performanslarını ve karlılıklarını geliştirmelerine olanak sağlıyoruz. Bugün Türkiye otomotiv sektörü ikinci el araç pazarında satışların yüzde 85’ini gerçekleştiren 23 markanın distribütörü ve yetkili satıcılarıyla iş birliği içerisindeyiz.

Autorola geçtiğimiz yılda en çok hangi kategorilerde tercih edildi?

Sektörümüz her alanda büyük bir dönüşüm ve değişim içinde. İkinci el araç yönetiminde de gerek distribütörler gerekse yetkili satıcılar ve bayi gruplarının Autorola’nın ikinci el araç yönetimindeki uzun yıllara dayalı uzmanlığına, çözümlerine, yazılımlarına ve süreçlerine olan ilgisi her geçen yıl artarak devam ediyor. Autorola Türkiye olarak sektörle ilk kez bizim buluşturduğumuz ürünlerimizden en çok tercih edilenlerinden kısaca bahsetmek isterim:

  • Distribütörler test ve havuz araçlarını, yetkili satıcılar takasa aldıkları, perakende satışa uygun olmayan araçlarını “Online Araç Açık Arttırma Platformumuz” ile yerinden hareket ettirmeden Türkiye genelindeki on binlerce Autorola alıcısına, en hızlı ve doğru fiyata kolayca pazarlayabiliyor.
  • Türkiye ikinci el online pazarını analiz eden yapay zeka yazılımımız Indicata’nın analiz ettiği, geçmiş 7 yıla ait büyük veriyi görselleştirerek sunduğumuz “BI Raporlama” platformumuz sayesinde distribütörler, bayi grupları, yetkili satıcıların kendi markalarını satış, stok, fiyat trendi, satış hızı, bölgesel bazlı ve daha birçok parametrede pazarla karşılaştırmalı olarak görerek pazar verisiyle hareket etmelerini sağlıyoruz.
  • Tüketicilerin araç almadan ve veya satmadan önce araştırmalarını internet ortamında yapma eğilimlerinin artması nedeniyle distribütörler ve bayi gruplarının web sitelerinde yeni online tedarik kanalı olarak “Lead Generator” ürünümüzü kullanma konusundaki ilgileri arttı.  Ürünümüzü kullanan firmalar aracını takasa vererek yeni araç almak isteyen tüketiciye otomobilleri için pazardaki en doğru ve en güncel fiyatı sunarak takas alım adetlerini arttırıyorlar.
  • Aracını takasa getiren tüketicinin araç bilgilerinin ve fotoğraflarının girilerek kendisine 15 dakika içinde en gerçekçi satın alma fiyatı veren “Takas Alım Uygulamamız (Trade-in App)” ile yetkili satıcılar daha önce takasa almadıkları araçları satın alma cesareti kazanıyorlar.

“BİRBİRİYLE ENTEGRE ÇALIŞAN YAZILIMLARIMIZLA DİSTRİBÜTÖRLER VE YETKİLİ SATICILARININ İKİNCİ EL ARAÇ YÖNETİMİNİ UÇTAN UCA ONLİNE BİR PLATFORMDA YÖNETEBİLMELERİNE, VERİMLİ, TAKİP EDİLEBİLİR, ÖLÇÜLEBİLİR, ŞEFFAF BİR İŞ MODELİYLE İKİNCİ ELDEKİ HACİMLERİNİ, PERFORMANSLARINI VE KARLILIKLARINI GELİŞTİRMELERİNE OLANAK SAĞLIYORUZ.”

Autorola’nın gelecek hedefleri hakkında bilgi verebilir misiniz? 

Geleceğin en önemli iki konusu büyük veri ile çalışma ve dijitalleşme. Autorola Türkiye’nin DNA’sında var olan bu iki konuda sektöre 28 yıllık global otomotiv know-how’ına ve yüksek teknolojik altyapıya sahip yazılımlarımız ve iş modellerimizi sektöre sunmaya, ikinci el araçların yönetimi ve yeniden pazarlanması konusunda sürekli olarak yenilikçi çözümler geliştirmeye devam edeceğiz.

Grup olarak farklı ülkelerde ve farklı müşterilerle çalışıyor olmamız çok değerli bilgi birikimini bizlere sağlıyor. Bu sayede lokal ihtiyaçları anladıktan sonra diğer ülkelerden aldığımız fikir ve önerilerle müşterilerimizin ihtiyaçlarına uygun hizmet önerilerini kolaylıkla sunuyoruz. Bu da bize sağladığımız dijital ekosistemimizle sektör oyuncularına öncülük etme misyonumuzu sürdürmemizi mümkün kılıyor.

Türkiye otomotiv sektörüne ilişkin düşüncelerinizi paylaşabilir misiniz?

Türkiye otomotiv sektörü hem üretimde istihdam hem de ihracat kapasitesi açısından ekonomiye büyük katkı sağlıyor. Doğrudan ve dolaylı olarak otomobil fabrikalarından yan sanayiye, satış ve servis ağlarından lojistik hizmetlerine kadar geniş bir yelpazede yüz binlerce kişiye istihdam sağlıyor. Eskiden dünya otomotiv sektöründeki herhangi bir değişikliğin etkilerini, sonuçlarını ülkemizde yıllar sonra görürken, günümüzde sektörümüzde yaşanan dijital dönüşümün dünyayla hemen hemen aynı zamanda ülkemizde de başladığını, yaşandığını görüyoruz. Sektörde bu kapsamda yapılan yatırımların Türkiye’nin ekonomik büyümesine ve küresel rekabet gücüne büyük katkı sağladığını düşünüyorum.


Lütfen Tüm Üyelerimiz için Tıklayınız >




prev
next