ODD, 26. Olağan Genel Kurul Toplantısı'nı gerçekleştirdi
Otomotiv Distribütörleri Derneği, yenilenen yönetim kurulu ile Türkiye ve otomotiv sektörü için değer yaratmaya devam ediyor
1987'den bu yana otomotiv sektörünün güçlenerek büyümesinde etkin görevler üstlenen Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD), 26. Olağan Genel Kurul Toplantısı'nı, Gümrük ve Ticaret Bakanı Hayati Yazıcı ve sektör temsilcilerinin katılımıyla gerçekleştirdi. Otomotiv sektöründe 2011'in değerlendirildiği, 2012'ye dair umut ve beklentilerin paylaşıldığı Genel Kurul'da, yeni Yönetim ve Denetleme Kurulu Üyelerinin seçimi de gerçekleştirildi. Toplantıda konuşan ODD Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Bayraktar, “Güçlü ve dinamik bir iç pazar, dış yatırımların ülkemize gelmesinde büyük rol oynayacak. Bugüne kadar olduğu gibi, bundan sonra da ODD çatısı altında ülkemizin ve sektörümüzün katma değerini arttırmak üzere çalışmaya devam edeceğiz” dedi.
30 Mart 2012'de Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) 26. Olağan Genel Kurulu'nu gerçekleştirdi. Gümrük ve Ticaret Bakanı Hayati Yazıcı'nın konuşmacı olarak katıldığı Genel Kurul, sektör temsilcilerini de bir araya getirdi.
Toplantıda, Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği (OYDER)Yönetim Kurulu Başkanı Şükrü Ilısal, Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği (OİB) Başkanı Orhan Sabuncu, Taşıt Araçları Yan Sanayicileri Derneği (TAYSAD) Yönetim Kurulu Başkan Vekili Alper Kanca ve Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) Başkanı Kudret Önen, sektöre dair görüş ve önerilerini dile getirdi. Otomotiv sektörünün 2011 yılının değerlendirilmesinin yapıldığı ve 2012 yılı beklentilerinin paylaşıldığı Genel Kurul'da, ODD'nin yeni Yönetim ve Denetleme Kurulu Üyeleri'nin seçimi de gerçekleştirildi.
8 milyondan fazla kişiye istihdam sağlıyor
Genel Kurul'da Gümrük ve Ticaret Bakanı Hayati Yazıcı hem Türkiye hem de dünya otomotiv sektörünü değerlendiren bir konuşma yaptı. Otomotiv sektörünün, dünyanın her yerinde yüksek katma değer oluşturan bir sektör olduğunu vurgulayan Yazıcı, sektörün önemi hakkında şunları söyledi: “Dünyada olduğu gibi Türkiye'de de otomotiv sektörü hem ekonominin itici gücü hem de ekonomik durumun göstergesidir. Sizin yüksek üretim ve satış rakamlarına ulaşıp yüzünüzün gülmesi, ülke genelinde refahın artmasına işaret. Biz de yıllarca otomobil, zenginliğin bir göstergesiydi, bugün ise bir ihtiyaç haline geldi. 2002'de 1000 kişiye 65 araç düşerken 2011 sonunda 1000 kişiye 141 araç düştü. 10 yılda yüzde 100'ün üzerinde bir artış gerçekleşti. Otomotiv sektörü, dünyanın en büyük yatırımlarının gerçekleştiği sektörlerden biri. Dünya genelinde bu sektörde, Ar-Ge ve üretim kapsamında 85 Milyar Avro'luk yatırım harcaması yapılıyor. Otomotiv sektörünün yaklaşık 2 trilyon Avro cirosu bulunuyor. Dünya ekonomisi ölçeğinde bu kadar büyük bir paya sahip olan sektör 8 milyondan fazla doğrudan istihdama sahip.”
76 bin 390 araç trafikten çekildi
Otomotivin, ülkemizin ihracatında ve dış ticaretinde en büyük paya sahip sektörlerin başında yer aldığını kaydeden Yazıcı, sektörün Avrupa ülkelerine olan bağımlılığını azaltması ve yeni pazarlar bulması gerektiğine dikkat çekti. Bu kapsamda Asya, Pasifik ve Amerika kıtası ülkelerine yapılan ihracatın artırılması için girişimlerde bulunmanın, sektörün dünya pazarlarına açılmasını ve büyümesini sağlayacağını söyledi.
Sağlıklı bir trafik akışı için ekonomik ve teknik ömrünü tamamlamış ticari motorlu taşıtların piyasadan çekilmesi amacıyla hükümetin, 2007'den bugüne düzenlemeler yaptığını anlatan Yazıcı, “Yapılan bu çalışmalarla 2011 yılı sonunda toplam 76 bin 390 araç trafikten çekildi. Bu araçlar için hazineye hiçbir yük getirmeden yaklaşık 348 milyon lira ödeme yapıldı. Bu da araç başına ortalama 4 bin 553 lira ödenmiş olması demek. Önümüzdeki dönemde de bu yönde çalışmalar yapılmaya devam edilecek” dedi.
Türkiye, sanayiciler için güvenli ve fırsatlarla dolu
Yazıcı son olarak 2012 yılı değerlendirmesini yaptı. 2012'nin Türkiye'nin her açıdan daha da güçlendiği bir yıl olacağına dikkat çeken Yazıcı, sözlerine şöyle devam etti: “Dünyada Türkiye kadar rahat ve kendine güvenen ülke sayısı çok az. Ülkemiz bu yönüyle de yatırımcılar ve sanayiciler için güvenli, bir o kadar da fırsatlarla doludur. Hep birlikte azimle ve kararlılıkla yapacağımız çalışmalarla, 2012'de Türkiye'nin bir kez daha tüm dünyayı şaşırtarak beklentilerin üzerinde bir performansa ve büyüme rakamına ulaşacağına inanıyorum.”
“Türkiye otomotiv pazarı potansiyelinin çok gerisinde”
ODD'nin önümüzdeki iki yıl boyunca Yönetim Kurulu Başkanlığı'nın yürütecek olan ODD Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Bayraktar, gerçekleştirdiği konuşmada otomotiv sektörünün ayrıntılı bir değerlendirmesini yaptı. Otomotiv sektörünün tüm sanayileşmiş ülkelerde ekonominin lokomotifi konumunda olduğuna değinen Bayraktar, “Otomotiv, demir çelikten petrokimyaya, servis sektöründen ulaşıma, eğitimden medyaya kadar birçok sektörün üretimini ve ticaretini arkasından sürüklüyor. Gururla söylüyorum ki sektörümüz, yıllar içerisinde kurumsallaşan yapısıyla, gerek teknik bakımdan gerekse insan gücü ve çalışan kalitesi bakımından önemli bir konuma geldi. Bununla beraber, Türkiye'deki araç kullanabilecek genç nüfusun payı, Avrupa ortalamalarının çok üzerinde bir orana sahip olmasına rağmen, araç sahipliği oranı Türkiye'de hala 1000 kişide 141. Batı Avrupa'da bu oran 611, Doğu Avrupa'da ise 318 adet. Yani Türkiye otomotiv pazarı potansiyelinin çok gerisinde” dedi.
Araç parkının yüzde 50'si 12 yaş üstü araçlardan oluşuyor
Bayraktar, yeni teknolojiler geliştirirken, çevreci anlayışın da ön planda tutulduğu bir süreç yaşadıklarını kaydetti. Sektörü küresel oyuncu konumundaki ülkelerin seviyesine taşıyacak teşvik ve uygulamalara ihtiyaç olduğunu vurgulayan Bayraktar, konuyla ilgili şu açıklamalarda bulundu: “Ülkemizin çevreye, Kyoto Protokolü çerçevesinde, yerine getirmesi gereken taahhütleri var. Bu ortak sorumluluğun ilk adımı olarak, endüstri, motorlu araçlar ve ısıtmadan kaynaklı sera gazının azaltılmasına yönelik mevzuatın yeniden düzenlenmesi gerekiyor. 2011 sonu itibariyle 12 milyon adetlik araç parkımızın yüzde 50'si 12 yaş, yüzde 34'ü ise 16 yaş üstü araçlardan oluşuyor. Dolayısıyla parkımızı gençleştirmeye ve yenileştirmeye hizmet edecek politikaların geliştirilmesi artık kaçınılmaz oldu. Yine önem verdiğimiz bir diğer konu, araç muayenesini geçinceye kadar birçok parçayı kiralayarak muayeneden geçen araçlar. Sürücüler araçlarındaki ağır kusurlu donanımları gerektiği gibi temin etmek yerine yeni lastiklerden, trafik setlerine, koltuklara kadar her şeyi muayene süresince kiralıyor ve sonrasında trafikte tehlike saçmaya devam ediyor.”
“İç pazar ve tüketim dinamiklerini harekete geçirmeliyiz”
Konuşmasında, sektör temsilcilerine seslenen Bayraktar, ihtiyaçlara çözüm üretecek çalışmaları beraberce sürdürmenin önemine değindi. Bayraktar, sözlerine şöyle devam etti: “Ülkemizin, dünyanın düşük büyüme sürecine girdiği bu dönemde sürdürülebilir büyümeyi gerçekleştirebilmesi, üretim ve istihdamı artırabilmesi, iç pazar ve tüketim dinamiklerinin harekete geçirilmesine bağlı. Güçlü ve dinamik bir iç pazar, dış yatırımların da ülkemize gelmesinde büyük rol oynayacak. Bugüne kadar olduğu gibi, bundan sonra da ODD çatısı altında ülkemiz ve sektörümüzün katma değerini arttırmak üzere çalışmaya devam edeceğiz.”
Yüzde 4 oranında büyüme hedefleniyor
ODD Genel Koordinatörü Dr. Hayri Erce toplantıda yaptığı konuşmada, 2011 yılını sektör açısından değerlendirdi ve ODD'nin 2011 yılı faaliyetleri hakkında bilgi verdi. 2011'de Avrupa borç krizinin gündemde olduğunu belirten Erce, bu yüzden düşük büyüme sürecine girildiğini kaydetti. Dünyadaki büyümenin daha çok gelişmekte olan ülkelerden gerçekleştiğini söyleyen Erce, sözlerine şöyle devam etti: “2011'de gelişmiş ülkelerdeki ekonomik büyüme son derece sınırlı kaldı. Türkiye ise gerçekten beklentilerin çok üzerinde, başarılı bir performans gösterdi. 2011 yılı büyümesi tam belli olmamakla birlikte bu büyümenin yüzde 8'in üzerinde olmasını bekliyoruz. 2012 ile ilgili beklentiler aslında dünya için çok iç açıcı değil. Avrupa'da yaşanan ekonomik sıkıntılar hala devam ediyor. Gelişmiş ekonomiler için IMF'in yapmış olduğu tahminler yüzde 1,2 civarında. Gelişmekte olan ekonomilerde de göreceli olarak bir miktar düşüş bekliyoruz. Ülkemizin ise orta vadede almış olduğu hedef yüzde 4. Avrupa'daki toparlanma hızlı bir şekilde gerçekleştirilebilirse biz de bu büyümenin üzerine çıkacağımızı tahmin ediyoruz.”
“2011'de en yüksek üretim değerine ulaştık”
2011'deki dünya otomotiv pazarına baktıklarında, yüzde 3.9'luk bir büyüme gördüklerine değinen Erce, Çin, ABD ve Japonya'nın pazarın yaklaşık yüzde 50'sini oluşturduğuna dikkat çekti. “Türkiye, 2011'de rekor bir pazar büyüklüğüne ulaştı ve 911 bin adetle dünya genelinde 18.büyük pazar oldu. AB ülkeleri arasında da ise altıncı sıraya yükseldik” diyen Erce, pazarı şu şekilde değerlendirdi: “Türkiye'nin otomotiv sektörü performansına geçtiğimiz yıl itibariyle baktığımızda, 911 bin adet araç satıldığını ve üretimin 1 milyon 189 bin adede ulaştığını görüyoruz. Bu gelmiş geçmiş en yüksek üretim değeri oldu. İhracatımız ise 20 milyar doların üzerine çıktı ve yüzde 17 oranında bir ihracat artışı gerçekleştirdik.”
ODD çalışmalarıyla, sektöre ışık tutuyor
ODD'nin 2011'de yaptığı faaliyetleri de katılımcılarla paylaşan Erce, yaptıkları çalışmaları kısaca şöyle özetledi: “Geçen yıl, sektör olarak bizi en çok heyecanlandıran şey, Otomotiv Sektörü Strateji Belgesi'nin ortaya konması ve kamuoyuyla paylaşılmasıydı. ODD olarak bu planın gerek oluşturulmasında gerekse bundan sonraki aşamalarında, katkıda bulunabilmek için faaliyetlerimize devam ediyoruz. ‘Otomotiv Ticaretinde Yol Haritası', 2009'da oldukça geniş bir akdemisyen grup ile yapmış olduğumuz bir çalışmaydı. Son üç yıldır yaşamış olduğumuz düşük faiz ortamında, yapmış olduğumuz pazar talep tahminlerinin yeniden güncellenmesi gündeme geldi. Şimdi bunun üzerinde çalışıyoruz. Üzerinde çalıştığımız diğer bir konu ise Tüketici Koruma Kanunu. Bu konuda da yine katkıda bulunabilmek için Avrupa'daki mevzuatı inceliyoruz. Avrupa'daki ve Türkiye'deki tüketici koruma kanunlarının karşılıklı analizlerini yapıyoruz. Konuya ilişkin çalışmalarımız önümüzdeki günlerde tamamlanacak. Önemli çalışmalarımızdan bir diğeri ise ODD çatısı altında kurduğumuz çeşitli komitelerdi. 10 tane komitemiz var. Bu komitelerde 150'ye yakın arkadaşımız sektörün problemlerini her ay düzenli olarak tartışıyor ve çözüm üretiyor. En önemlisi de ortak akıl yaratıyoruz.”
64 tane bölgesel fuar gerçekleştirildi
2011 yılı faaliyetlerinde önemli bir yer tutan diğer bir aktivite ise “ODD Satış ve İletişim Ödülleri” oldu. ODD, satış konusunda en iyi performans gösteren marka ve modelleri ödüllendirdi, iletişim alanındaki en önemli projeleri tespit etmeye çalıştı. İletişim ödüllerine 44 başvuru olduğunu ve 44 başvuruyu halk oylamasıyla, her kategoride beşe indirdiklerini belirten Erce, yaptıkları diğer aktiviteler hakkında şunları söyledi: “Önem verdiğimiz faaliyetlerden biri bölgesel fuarlarımız. Bölgesel fuarlarımızı 1996'dan bu yana yapıyoruz, 1 milyon 550 bin metre kare fuar alanında 64 adet fuar gerçekleştirdik. 6.6 milyon kişiyi aşan ziyaretçiyi sektördeki son teknoloji ürünlerini yakından gösterme fırsatına sahip olduk. 2011'de beş ilimizde fuarlar gerçekleştirdik, toplam 330 bin civarında bir ziyaretçi, bu fuar alanlarında ürünlerimizi gördü. 2012'deki en önemli aktivelerden biri ise İstanbul Autoshow olacak.”
60 bin kişinin istihdam edilmesi hedefleniyor
2012'de gerek üretim gerek pazar gerekse ihracatta önemli gerilemelerin görüldüğünü kaydeden Erce, iyi haberin dış ticaret tarafından geldiğine dikkat çekti. Ocak ayında 427 milyon dolar gibi bir dış ticaret fazlası verdiklerini ifade eden Erce, bu yıla dair beklentilerini açıkladı: “2012'de Türkiye iç pazarının yaklaşık yüzde 10-15'lik bir düşüşle, 800 bin adetler civarında olmasını bekliyoruz. Üretimin 1 milyon, ihracatın 800 bin adet, ihracat değerinin de 21 milyar dolar seviyesinde olması beklentilerimiz içerisinde. Sektörün orta vadeli hedefleri ise şöyle: 1 milyon adet otomobilin iç pazarda satılması, 2 milyon adet otomobilin üretimi, 1.5 milyon otomobilin ihraç edilmesi. Ayrıca, 50 milyar dolar değerinde ihracat ve 60 bin kişilik istihdam da hedeflerimiz arasında.”
“Avrupa'nın Ar-Ge merkezi olmayı amaçlıyoruz”
Erce'nin ardından, otomotiv sektöründe faaliyet gösteren diğer derneklerin başkanları söz aldı. OYDER Yönetim Kurulu Başkanı Şükrü Ilısal, kısa vadede, Araç ve Sürücü Bilgi Sistemi (ASBİS) Projesi'nin devreye girmesini istediklerini belirtti. Sektörün, kayıtlı ekonomi içerisinde güçlü ses olması ve haksız rekabetin ortadan kaldırılması adına bu sorunun çözümlenmesi konusundaki ısrarlarını sürdürdüklerini dile getirdi.
Ilısal'ın ardından konuşmasına başlayan OİB Başkanı Orhan Sabuncu, otomotiv sektörünün 2006'dan bu yana Türkiye'nin ihracat şampiyonu olduğunun altını çizdi. Türkiye'nin Avrupa'nın en önemli üretim merkezlerinden biri olduğuna dikkat çeken Sabuncu “Endüstrimiz günümüzde 1,2 milyon adet taşıt aracı üretimi gerçekleştiriyor. Bu üretim hacmiyle hem Avrupa'nın hem de dünyanın önde gelen üreticilerinden birisi konumunda bulunuyor. 2012'de ihracat hedefimizi, AB'de yaşanan ekonomik sıkıntıları göz önüne alarak 20 milyar dolar olarak belirledik. Otomotiv endüstrisi, orta vadede Avrupa'nın ilk üç üreticisinden biri olmayı hedefliyor. Ayrıca tasarım ve Ar-Ge konularında önemli mesafeler kat eden endüstrimiz, Avrupa'nın Ar-Ge merkezi olmayı da amaçlıyor” dedi.
Güçlü, dinamik ve büyük bir iç pazar
Sektöre dair görüş ve önerilerini paylaşan bir diğer sektör temsilcisi ise TAYSAD Yönetim Kurulu Başkan Vekili Alper Kanca'ydı. 2011'de yeni pazarlar bulduklarını, yeni müşteriler kazandıklarını, yurt içinde ve yurt dışında ciddi başarılara imza attıklarını dile getiren Kanca, 2012'de yüzde 5 civarında bir daralmanın olacağını öngördüklerini belirtti. TAYSAD olarak “Güçlü Sanayi ve Güçlü Marka” sloganını belirlediklerini anlatan Kanca, şunları kaydetti: “Güçlü sanayi için güçlü, dinamik ve büyük bir iç pazar gerekiyor. Kendi iç pazarımızdaki gücümüz arttıkça yabancıların da bu pazara olan ilgisi artacak. 2012'de yan sanayiciler olarak, gelişmekte olan bölgelerle serbest ticaret anlaşmalarının hayata geçirilmesini ve haksız rekabetin önlenmesi için çalışmalar yapılmasını bekliyoruz.”
2012'de istikrarlı ve kontrollü büyüyen bir pazar istediklerini vurgulayan OSD Başkanı Kudret Önen ise iç pazarda başarılı olmayan ürünlerin ihracatta şansı olmadığını belirtti. Geçen yıl otomotiv ana sanayi ve yan sanayinin, 2 milyar doların üzerinde bir yatırım yaptığını tahmin ettiklerini anlatan Önen, “Bu yatırımlar maalesef teşviklerden faydalanamadı. Şu anda sanayimizin beklediği ve merak ettiği konu teşviklerin açıklanması. Bu ana sanayinin ve yan sanayinin bundan sonraki yatırımlarında alacağı kararlarda çok önemli bir nokta olacak. Bir an evvel alınan kararların ve tedbirlerin açıklanmasını bekliyoruz” dedi.
ODD'nin Yeni Dönem Yönetim ve Denetleme Kurulu Üyeleri:
Yönetim Kurulu:
· Mustafa Bayraktar (BaylasOtomotivYönetim Kurulu Başkanı)
· Ali Bilaloğlu (Doğuş Otomotiv İcra Kurulu Başkanı)
· Ali Haydar Bozkurt (Toyota Pazarlama ve Satış CEO)
· Aykut Özüner (Ford Otomotiv Pazarlama, Satış ve Satış Sonrası Genel Müdür Yardımcısı)
· Bora Koçak (Anadolu Grubu, Çelik Motor Genel Müdürü)
· Özcan Keklik (General Motors Türkiye Genel Müdürü)
· Şükrü Bekdikhan (Mercedes-Benz Otomobil Grubu Pazarlama ve Satış Genel Müdür Yardımcısı)
Yönetim Kurulu Yedek:
· İlkim Sancaktaroğlu (Nissan OtomotivGenel MüdürYardımcısı)
· Bahaettin Tatoğlu (Baylas Otomotiv Genel Müdürü)
· Alpay Türker (Peugeot Otomotiv Bayi Geliştirme Koordinatörü)
· Murat Aydın (Suzuki Otomobil Pazarlama ve Ticaret Genel Müdürü)
· Mustafa Nihat Tuduk (Volvo Otomobil Finans Direktörü)
Denetleme Kurulu:
· Okan Baş (Tofaş Türk Otomobil Fabrikası Fiat İş Birimi Direktörü)
· İbrahim Aybar (Mais Genel Müdürü)
· Mahmut Kadirbeyoğlu (Yüce Auto Genel Müdürü)
Denetleme Kurulu Yedek:
· Nurkan Yurdakul (Mazda Motor Logistics Europe Genel Müdürü)
· Hakan İsot (İsotlar Grup Yönetim Kurulu Başkanı)
· Yusuf Soner (Temsa Global Genel Müdürü