Otokoç Otomotiv Genel Müdürü İnan Ekici Ana Sayfa > Seçtiğiniz Site Kısmı > 

“Kaliteden ödün vermeyen çalışma yaklaşımımızın, müşterilerimiz tarafından ödüllendirildiğini görüyoruz”

İNAN EKİCİ

Otokoç Otomotiv Genel Müdürü

“Kurulduğu gün itibariyle mobilite sektörüne değer katan, bir okul niteliğinde olan, çalışanına değer veren, koşulsuz müşteri memnuniyeti ilkesini ön planda tutan şirketimiz, bu yaklaşım doğrultusunda iç ve dış paydaşlarına en kaliteli hizmeti sunabilmek için her alanda kendini yeniliyor ve geliştiriyor.”

Türkiye otomotiv ve araç kiralama sektörü açısından 2022 yılını nasıl değerlendiriyorsunuz? 2023’e dair sektörel beklentilerinizi öğrenebilir miyiz?

Otokoç Otomotiv olarak, kurulduğumuz günden bu yana müşterilerimizin hayatını kolaylaştırma hedefiyle geliştirdiğimiz yeni hizmet ve uygulamaları sunuyor, müşteri memnuniyetini en üst seviyeye taşımayı 94 yıldır olduğu gibi, önceliğimiz kabul ediyoruz. Otokoç Otomotiv çatısı altında; otomotiv perakendeciliği, araç kiralama ve araç paylaşımı olmak üzere üç ana alanda faaliyet gösteriyoruz. Türkiye dahil toplam dokuz ülkede, 400’e yakın noktada ve yaklaşık 3 bin çalışma arkadaşımızla hizmet veriyoruz. Türkiye’nin yanı sıra Ukrayna, Macaristan, Yunanistan, Gürcistan, Azerbaycan, Kazakistan, Kuzey Kıbrıs ve Kuzey Irak’ta yer alıyoruz.

Araç kiralamada ise Türkiye ile birlikte toplam dört ülkede lider konumdayız.

Perakende sektöründe 2022 yılı için 2021’e oranla yüzde 5 seviyesinde büyüme beklentimiz devam ediyor. Küresel ve ulusal ölçekte, çok sayıda parametreye bağlı olmakla birlikte, 2023 yılında hem perakendede hem de araç kiralama alanında büyüme hızının kontrollü şekilde artmasını bekliyoruz. Uzun dönemli kiralama tarafında büyümenin aynı seyirde devam edeceğini öngörüyoruz. Operasyonel kiralama pazarının faiz ve kur durumuna göre şekilleneceğini tahmin ediyoruz. Kısa süreli araç kiralamada ise 2023 yılında günlük araç kiralama için yüzde 30 seviyelerinde büyüme öngörüyoruz.

Otokoç Otomotiv olarak her türlü koşulda müşterilerimizin istek ve beklentilerine karşılık verecek şekilde planlamalarımızı oluşturuyoruz. 2022 yılını değerlendirecek olursak; uzun bir süre tüm sektörlerde etkisi hissedilen pandeminin seyrindeki olumlu gelişmeler sonucunda, bu yılın başından itibaren sektörümüzde, özellikle günlük araç kiralama alanında önceki iki yılla karşılaştırdığımızda ibrenin bir miktar olumlu yönde ilerlediğini gözlemledik. Arz ile ilgili en kritik konunun, küresel çip kriziyle birlikte tedarik zincirinde yaşanan sıkıntıların devam etmesi olduğunu söyleyebiliriz.

Uzun dönemli araç kiralamada büyük işletmelerin talepleri devam ediyor. Özellikle ikinci el araç fiyatlarının enflasyon ile birlikte artması KOBİ işletmelerinde sahiplenme modelinin artışına sebep oluyor. Perakende kanadında ise pandemi ile birlikte ihtiyaçların toplu taşımadan bireysel kullanıma evrildiğini görüyoruz. Artan araç fiyatları sebebiyle, araç alımının yatırım amaçlı da yapıldığını biliyoruz. Çip krizi ve diğer tedarik zinciri sorunları sebebiyle üretim kanadı zorlanıyor ve tüm bu etkenler sebebiyle arz talep dengesi zaman zaman düzensiz seyredebiliyor.

Otokoç Otomotiv’in bugün sektörde geldiği yere ilişkin düşüncelerinizi paylaşabilir misiniz? Gelecek hedefleriniz nelerdir?

Koç Topluluğu’nun kurucusu merhum Vehbi Koç tarafından, 1928 yılında Ankara’da “Ford Motor Company” acenteliğinin alınmasıyla Koç Holding’in ilk otomotiv sektörü yatırımı olan Otokoç Otomotiv kuruldu. Otokoç Otomotiv’in üstlendiği en değerli rollerden biri; sonraki yıllarda Koç Otomotiv Grubu’na temel olması, Koç Topluluğu’nun montaj ve üretim sanayine girmesine zemin hazırlamasıdır ki bugünkü otomotiv sektörünün oluşmasına da katkıda bulunmuştur. Otokoç Otomotiv, birbirinden önemli pek çok başarının yanı sıra üç tarihi başlangıca da imza atmıştır. Bunlardan birincisi, otomotiv sektörünün oluşumuna giden yolda ilk adım olan otomotiv perakendeciliğini kurmasıdır. İkincisi, Avis’i bünyesine katarak Türkiye’de kurumsal araç kiralama işini başlatması, Budget’ı da ekleyerek güçlenmesi ve aynı zamanda, Avis Budget Group’un EMEA bölgesindeki en büyük lisans ve yatırım ortaklarından biri olmasıdır. Üçüncü tarihi başlangıç ise çok hızlı bir dönüşüm ve değişim içinde olan dünyanın gidişatına uyum göstererek Zipcar’ı bünyesine dahil etmesi ile araç paylaşımında da öncülüğü üstlenmesi olduğunu söyleyebiliriz.

“Türkiye’nin en büyük otomotiv perakendeciliği, araç kiralama ve araç paylaşımı şirketi konumundayız”

Bugün geldiğimiz noktada mobiliteyle ilgili tüm çözümleri tek çatı altında müşterileriyle buluşturan Otokoç Otomotiv olarak; Otokoç, Avis, Avis Filo, Budget, Otokoç Sigorta, Zipcar, Otokoç İkinci El ve Otokoç Parça markalarıyla hizmet veren, Türkiye’nin en büyük otomotiv perakendeciliği, araç kiralama ve araç paylaşımı şirketi konumundayız. Otokoç çatısı altında Ford, Ford Trucks, Volvo, Fiat, Alfa Romeo, Jeep ve Maserati markalarıyla yeni araç satışı, servis ve yedek parça hizmetleri, toptan yedek parça satışı, sigorta ve finansman, aksesuar satışı, ikinci el araç satışı ve araç koruma sistemlerini müşterilerimize sunuyoruz. Araç kiralamada ise Avis ve Budget markalarıyla kısa dönem kiralama; Avis Filo ile operasyonel kiralama, Zipcar ile saatlik kiralama hizmeti veriyoruz. Tatil ihtiyaç ve beklentilerini karşılamak üzere hayata geçirdiğimiz “Avis Caravan” hizmetimizle, mekanla sınırlı kalmadan özgürce tatil yapmak isteyen tatilcilere üst düzey hijyen ve güvenli ortam ile otel konforundaki hizmeti birlikte sunuyoruz. Karavan kiralama hizmetimiz çerçevesinde motokaravan, çekme karavan ve off-road karavan kiralama da sunduğumuz hizmetler arasında bulunuyor. Son olarak “Geleceği Keşfet” mottosuyla devreye aldığımız, filo yönetimine dair yenilikçi ürün ve hizmetlerimizi bünyesinde barındıran yeni markamız Avis Filo Maestro’nun tanıtımını gerçekleştirdik. Avis Filo Maestro, bir aracın veya araçların filoya dahil olmasından itibaren uçtan uca tüm filo ihtiyaçlarının karşılandığı, giderlerin tek bir fatura ile yönetilebildiği, sürüş ve lokasyon verilerinin raporlanabildiği hizmetler bütününü sağlıyor. Kurulduğu gün itibariyle mobilite sektörüne değer katan, bir okul niteliğinde olan, çalışanına değer veren, koşulsuz müşteri memnuniyeti ilkesini ön planda tutan şirketimiz, bu yaklaşım doğrultusunda iç ve dış paydaşlarına en kaliteli hizmeti sunabilmek için her alanda kendini yeniliyor ve geliştiriyor.

“Öncü ve yenilikçi uygulamalara imza atıyoruz”

Sektör özelinde değişen tüketici davranışları nelerdir? Güncel trendler hakkında bilgi verir misiniz?

Son yıllarda teknolojide yaşanan hızlı gelişmeyle birlikte tüketicilerin imkanları, ihtiyaçları ve davranışları değişiyor. Bu durumda ihtiyaç ve beklentilerin yakından izlenerek yenilenmesi hatta yeniden yapılanması önem kazandı. Biz de müşterilerimize en iyi hizmeti sunmak için teknolojik trendleri takip ediyor ve uyguluyoruz.

Müşteri ihtiyaçlarının karşılanmasında dijital araçlar ve temassız hizmetlerin kullanımı önemli ölçüde arttı. Bununla birlikte dijital olarak uzaktan rezervasyon, ödeme, evrak imzalama olanağı sunarken, kurum içi bilgi paylaşımı ve raporlama süreçlerini de dijital platforma taşıyarak tüm deneyimi hızlı, kalıcı ve izlenebilir hale getirdik.

Teknoloji dünyasında yaşanan gelişmeler her alana yansırken, söz konusu değişim otomotiv ve araç kiralama sektörlerini de dönüştürüyor. Otomotiv dönüşümünün temelini oluşturan CASE çerçevesi de bu nedenlerle geliştirildi. “Connected Cars-Bağlı Araçlar”, “Autonomous Cars-Otonom Araçlar”, “Sharing Mobility-

Paylaşım Mobilitesi”, “Electric Cars-Elektrikli Araçlar” başlığı altındaki dört ana trendin ilk harflerinden oluşan CASE, “çevreci”, “talep üzerine” ve “büyük kullanıcı deneyimi” seçenekleri ile müşterinin gelişen ihtiyaçlarına cevap veren hizmet modellerini içeriyor.

Otokoç Otomotiv olarak otonom ve elektrikli araçların yükselişini, araç satışının azalarak araç kiralama ve paylaşımının hızla artacak olmasını, revize edilecek olan satış sonrası hizmetleri de içeren tüm bu değişim süreçlerini takip ederek kendimizi geleceğe hazırlıyoruz. Sektörlerimiz açısından en önemli teknolojilerin başında gelen Yapay Zekâ, Bağlantılı Araçlar ve Araç Paylaşımı Projesi için Türkiye’nin nesnelerin interneti yönetim sistemi “Platform360” üzerinde geleceğin bağlantılı araç uygulamalarını geliştiriyoruz. Bu kapsamda en büyük atılımlarımızdan biri, iştiraklerimiz ile birlikte önümüzdeki beş yıl içinde, 45 binden fazla aracı “bağlantılı araç” projesi ile tek merkezden yönetmek olduğunu söyleyebilirim. Otomotiv sektöründe yaşanan elektrifikasyon dönüşümünde stratejik bir adım attığımız WAT, Opet, Otokoç Otomotiv ve Entek Elektrik, elektrikli araç şarj ağı işletmeciliği alanında faaliyet gösterecek WAT Mobilite’yi kurduğumuzu ifade etmek isterim. WAT Mobilite; elektrikli araç şarj istasyonlarını, müşteri deneyimini odağa alan bütünsel bir yaklaşımla ele alacak. Bu doğrultuda kendi lokasyonlarımız ile Türkiye geneline yayılan güçlü bayi ve servis altyapısı sayesinde öncü olma hedefimiz bulunuyor. Mobilite ekosistemini paydaşlarımız ile büyütmeye devam etmeyi planlıyoruz. Amacımızın; inovasyon ve dijitalleşme stratejilerimiz ile ihtiyaca yönelik yenilikçi çözümler sunarak müşterilerimizin memnuniyetini en üst seviyede tutmak olduğunu söylemek isterim. Trendlere bağlı olarak müşteri davranışları ve beklentilerindeki değişime dönecek olursak, Otokoç Otomotiv olarak faaliyette bulunduğumuz tüm alanlarda en iyi müşteri deneyim ve memnuniyetini yaşatmak hedefiyle öncü ve yenilikçi uygulamalara imza atıyoruz.

Bu kapsamda ses analitiği, chatbot, metaverse teknolojileri üzerine çalışıyoruz. Satış kanallarımızı ve omnichannel kabiliyetlerimizi daha entegre hale getirmek için dijital dönüşüm yatırımları yapıyoruz. Tüm markalarımızı tek bir mobil aplikasyonda toplayan SuperApp projemizi yakın bir dönemde hayata geçirmek için çalışıyoruz. Dijital teklif ve sipariş sürecini kapsayan MyAvis, Türkiye’de ilk ve tek dijital araç paylaşımı uygulaması Zipcar ile taleplere çözüm sağlıyoruz. Müşterilerimizin diledikleri yerde araç teslimatı yapabilmesini ve teslim alabilmesini mümkün kılan “Avis Yanında” ve “Budget İstediğin Yerde” hizmetlerimiz sayesinde adrese temassız teslimatlar gerçekleştiriyoruz. Ticari faaliyetlerimizin yanı sıra sektörümüze ve temas ettiğimiz herkese örnek teşkil etmek amacıyla toplumsal konulara öncelik veriyoruz. İşimizle ilgili her türlü yenilikçi uygulamayı geliştirip hayata geçirirken de bu inancımızın kılavuzluğunda hareket ediyoruz. Bu bakış açısıyla “Cam Tavan Arabada Güzel” ve “Aynı Dili Konuşuyoruz” projelerimizi yürütüyoruz. İlave olarak sokak hayvanlarıyla uyum ve güven içinde bir yaşam hedefiyle geliştirilen SemtPati projesine destek veriyoruz. Geldiğimiz noktada kaliteden ödün vermeyen çalışma yaklaşımımızın, müşterilerimiz tarafından ödüllendirildiğini görüyoruz.

“Otomotiv, giderek mobiliteye evriliyor”

Türkiye otomotiv sektörüne ilişkin düşüncelerinizi paylaşabilir misiniz? Otomotiv sektörü, sizce Türkiye için ne ifade ediyor?

Otomotiv, tüm dünyada gün geçtikçe gelişen ve ülke ekonomileri için önemi giderek artan bir sektör olma özelliğini uzun zamandır sürdürüyor ve giderek mobiliteye evriliyor. Türkiye için de bu durumun geçerli olduğunu söyleyebilirim. Çok değerli olan üretimin yanı sıra, nihai ürünlerin tüketiciye ulaşmasını sağlayan pazarlama, bayi, servis, akaryakıt, finans ve sigorta öğeleriyle de yakından ilişkili ve sunduğu katkılar açısından da son derece stratejik ve değerli bir alan olduğunu ifade etmek isterim.


Lütfen Tüm Üyelerimiz için Tıklayınız >




prev
next