Autorola Genel Müdürü Oğuzhan Saygı Ana Sayfa > Seçtiğiniz Site Kısmı > 

“Sektörün 360o dijital çözümler üreten tek iş ortağıyız”

“Autorola olarak üzerinde durduğumuz en önemli konu; kurmuş olduğumuz 360° ekosistemle, yani tüm yazılımlarımızın entegre bir biçimde çalışmasıyla, iş ortaklarımızın ikinci el araçlarını dijital bir ortamda kolayca yönetebilmesini sağlamak. Çalışmakta olduğumuz OEM’ler ve yetkili satıcılar bu ekosistemle ikinci el araç yönetim süreçlerini online yürüterek zaman tasarrufu sağlıyor, verimliliği ve kârlılığı yakalıyorlar.”

Oğuzhan Saygı

Autorola Genel Müdürü

Autorola Genel Müdürü Oğuzhan Saygı, önümüzdeki dönemde otomotiv sektörünü bekleyen gelişmeleri değerlendirdi ve Autorola’nın sektördeki yeri, en çok tercih edilen ürün ve hizmetleri hakkında bilgi verdi.

2022’nin ilk yarısına ilişkin değerlendirmeleriniz ve 2023 beklentilerinizi okuyucularımızla paylaşır mısınız?

2022 yılına dair sene başındaki öngörülerde iki yıldan fazla süren Covid-19 salgınının ardından, çip krizindeki sıkıntıların yıl içerisinde azalarak sektörümüzle ilgili toparlanmaya yönelik pozitif bir beklenti söz konusuydu. Hiç beklenmedik Rusya-Ukrayna savaşıyla birlikte çip krizine, hammadde tedariğindeki sıkıntılar, emtialardaki dalgalanmalarla üretim maliyetlerinin ciddi artışı ve lojistik sorunlar da eklendi. Yaşanılan bu küresel boyuttaki sıkıntıların 2023 yılının ilk yarısına kadar devam edeceğini, ikinci yarısından sonra azalacağını öngörüyorum.

Sektörümüz bu tedarik sıkıntılarının yanı sıra ÖTV matrahlarının güncellenmesi gerekliliği, kurlardaki artışa ve yüksek enflasyon etkisine bağlı olarak araç fiyatlarındaki artış konularıyla da zor günlerden geçiyor. Tüm bu etkenlerden ötürü; 2022 yılı yeni araç satışlarının 2021 yılı gerçekleşen satış adetlerinin bir miktar altında gerçekleşeceğini düşünüyorum.

Yaşanan bu olumsuzluklara rağmen piyasada araç sahipliği konusunda ciddi bir talep bulunuyor. Yeni araç tedariğinde yaşanan sıkıntılar nedeniyle bu talebin kullanılmış araç sahipliğine kaydığını yılın ilk beş ayında gözlemledik. İlk beş aydaki yeni araç satışlarında, geçen senenin ilk beş ayı ile karşılaştırıldığında yüzde 12 daralma görülmesine karşılık, ikinci el araç satışlarında yüzde 10 artış gerçekleşti.

Autorola’nın bugün sektörde geldiği yere ilişkin düşüncelerinizi paylaşabilir misiniz?

26 yıl önce Danimarka’da kurulan, otomotiv sektörünün ikinci el araç pazarında online süreçler ve dijital deneyimi sahiplenerek yeniden pazarlama ve IT çözümlerinde 24 ülkede lider konumundaki Autorola Grubu’nun bir parçası olarak, Türkiye’de 10 yıldır faaliyet gösteriyoruz.

İkinci el araçların yeniden pazarlanması sürecinde 360° online hizmet sağlayarak; yazılımlarımızla ve sunduğumuz iş modelleriyle Autorola Türkiye olarak sektörde pazar yapıcı bir rol üstlendiğimizi düşünüyorum.

OEM’lere markalarının ikinci el değerlerini yükseltmek, modellerinin ikinci el araç pazarında ağırlıklı olarak yetkili satıcıları tarafından alınıp satılmasını sağlamak, yetkili satıcıların yeni
araç satış ve ikinci el araç alım-satım hacimlerini artırabilmek için online bir ekosistem sunuyoruz. Birbiriyle entegre çalışan yazılımlarımızla OEM’ler ve yetkili satıcılarının ikinci el araç yönetimini dijital ortama taşıyarak, uçtan uca tüm aşamalarıyla online bir platformda yönetebilmelerine, verimli, takip edilebilir, ölçülebilir, şeffaf bir iş modeliyle ikinci eldeki hacimlerini, performanslarını ve karlılıklarını geliştirmelerine olanak sağlıyoruz.

Bugün Türkiye otomotiv sektörü ikinci el araç pazarında satışların yüzde 85’ini gerçekleştiren 12 markanın distribütörü ve yetkili satıcıları ile iş birliği içerisindeyiz. Her OEM’e, her yetkili satıcıya ve bayi grubuna ikinci el yönetiminde ihtiyaç duyabileceği tüm süreçlerle ilgili iş modeline, yazılımına sahip bir şirket olarak, 10. yılımıza girerken, büyük bir gurur ve memnuniyetle 20 yılı aşkın know-how’ı ile 360° olarak dijital çözümler üreten sektörün tek iş ortağıyız diyebilirim.

“Yeni iş modelleri üzerinde çalıştığımız yoğun bir dönem yaşıyoruz”

Geçtiğimiz yılda Autorola’nın en çok hangi ürünleri ve hizmetleri tercih edildi?

Gerek iki yılı aşkın süren pandemi süreci, gerek ülkemizdeki ekonomik ortamda yüksek enflasyon oranları ve kurdaki volatilite sebebiyle anlık değişen pazar koşulları ve aslında hep büyük bir potansiyeli barındıran ama yeni araç tedariğindeki sıkıntıyla herkesin odağının artması ve ikinci el pazarına yönelmesi ile sektörün Autorola’nın ikinci el araç yönetimindeki uzmanlığına, yazılımlarına, hizmet çözümlerine ihtiyacı daha fazla arttı. Bu sebeple OEM ve yetkili satıcılarıyla geçtiğimiz yıl ve bu yılda da devam eden yeni iş modelleri üzerinde çalıştığımız yoğun bir dönem yaşıyoruz.

Autorola Türkiye olarak sektöre sunduğumuz tüm ürün ve hizmetlerimizle ciddi katma değerler sağlıyoruz. Bu sebeple kısaca OEM ve yetkili satıcıların tercih ettikleri, sektörle ilk kez bizim buluşturduğumuz ve birçoğunda bunu sunabilen tek şirket olduğumuz ürünlerimizin hepsinden kısaca bahsetmek isterim:

> Perakende satış noktalarında ziyaretlerin azalması nedeniyle OEM ve bayi grupları web sitelerinde kullandıkları “Lead Generator” ürünümüz ile araçlarını satmak, takasa vermek isteyen potansiyel müşterilerine otomobilleri için pazardaki en doğru ve en güncel fiyatı sunarak takas alım adetlerini artırıyorlar.

> Yetkili satıcılar, aracını takasa getiren potansiyel müşterilerin araç bilgilerini ve fotoğraflarını “Takas Alım Uygulamamıza” giriyor. Böylece, bizimle paylaştıkları bilgilere göre 15 dakika içinde en gerçekçi satın alma fiyatını alarak daha önce takasa almadıkları araçları bile satın alma cesareti kazanıyor, sürekli alım satımını yaptıkları araçlar için de referans fiyat alarak kendi ticaretlerini kontrol edebilme imkânı buluyorlar.

> OEM’ler test ve havuz araçlarını, yetkili satıcılar takasa aldıkları araçları tek tıkla, 7/24, yerinden hareket ettirmeden, “Online Araç Açık Arttırma Platformumuz” ile Türkiye genelindeki binlerce Autorola alıcısına pazarlayabiliyor. Bu sayede araçlarını en hızlı ve en doğru fiyata satarak her anlamda tasarruf sağlayarak stoklarını hızlı çeviriyorlar. Ya da bu platformu marka ve model zenginliğine sahip, 7/24 araç satın alabilecekleri bir tedarik kanalı olarak da kullanabiliyorlar.

> Indicata yazılımımız, Türkiye ikinci el online pazarında 5 yıldır günde 500 binden fazla ikinci el aracın hareketini analiz ediyor. Yazılımımızın büyük veriyi görselleştirerek sunduğu “Power BI Pazar Analiz Raporlaması” ile OEM’ler kendi markalarını, diğer tüm pazarla karşılaştırmalı olarak stok, satış, satış hızı, fiyat trendi ve daha bir çok parametrede analiz ederken, yetkili satıcılar kendi stoklarını tüm pazarla karşılaştırabiliyor ve kendi bölgelerine özel analizlere ulaşabiliyorlar.

> Yetkili satıcılar ve OEMler, stoklarındaki veya stoklarına almayı düşündükleri takasa gelen tüm araçların takibini, fiyatlamasını, ekspertizlerini, satış kanalı yani perakende ve toptan satış kanalı bazında, “İkinci El Araç Takip Platformu/Filo Monitörü” takip edebiliyor. Kendi DMS ve CRM sistemleriyle de entegreli çalışan bu platform sayesinde şeffaf, raporlanabilir, kolay takip edilebilir bir araç yönetim sürecine sahip oluyorlar.

> OEM’ler için özel tasarladığımız “Markalı Online İhale Platformumuz” ile OEM’ler kendi yetkili satıcılarına online ihale düzenleyebiliyorlar.

> Yetkili satıcılar, “Indicata Stok Yönetimi ve Araç Değerleme Platformu” ile stoklarındaki ve/veya takasa alacakları ikinci el araçların pazardaki anlık fiyat değişimlerini, araçların ne kadar hızda satılabileceğini, pazarda söz konusu aracın arz talebini görüyor. Bölgesel analizlerle hangi aracın hangi bölgede daha çok talep edildiğini izliyor, dinamik fiyatlama yapabiliyor, doğru aracı, doğru zamanda, doğru yerde, doğru fiyata alıp satabiliyor. Bu sayede satışlarını, stok devir hızlarını ve kârlılıklarını artırabiliyor, ikinci el yönetimlerinde maliyetlerini azaltabiliyorlar.

Autorola’da önümüzdeki yıllarda ne gibi yenilikler planlanıyor?

Autorola Group 26 yıl önce online olarak kurulmuş bir firma. Sektöre sunduğumuz tüm yazılımlarımız ve iş modellerimiz yüksek teknolojik altyapıya, yatırıma ve global know how’a sahip. Hızla değişen teknolojilere, ihtiyaçlara bağlı olarak ikinci el araçların yönetimi ve yeniden pazarlanması konusunda sağladığı tüm ürün ve hizmetleri de sürekli geliştirilmeye devam ediyor. Global ölçekte sektörün büyük oyuncularıyla yapmış olduğu iş birlikleri ile Autorola Group, sektörün değişen ihtiyaçlarına göre yazılımlarını da sektördeki lider konumunu sürdürülebilir kılmak adına güncelliyor, yeniliyor. Üzerinde durduğumuz
en önemli konu; kurmuş olduğumuz 360° ekosistemin yani tüm yazılımlarımızın entegre bir biçimde ikinci el araçların dijital bir ortamda yönetilebilmesini sağlamak. Autorola’nın sağladığı bu ekosistemle OEM’ler ve yetkili satıcılar ikinci el araç yönetimlerinde tüm süreçlerini online’da maksimum hızda yöneterek, verimliliği ve kârlılığı yakalayacaklar.

“Türkiye’de de elektrikli ve hibrit araç pazarı büyüyor”

Türkiye otomotiv sektörüne ilişkin düşüncelerinizi paylaşabilir misiniz?

Türk sanayinin en önemli lokomotifi konumdaki otomotiv sektöründe otomobillerin son on yılda ulaşım aracı olmaktan çıkarak, alternatif yakıt türleri kullanılan, bağlanabilirlik, elektirifikasyon, sürüş asistanları, mobilite ve güvenlik özelliklerini barındıran teknolojik bir cihaza dönüştüğünü görüyoruz. Bu teknolojik gelişimlerle geleceğin elektrikli araçlarda olduğu görülüyor.

2025 yılına kadar üretici firmalar 300’e yakın yeni elektrikli aracı pazara sunmayı hedefliyor. Avrupa Birliği, sera gazı emisyonlarını yüzde 55 azaltmak için iklim, enerji, ulaşım, vergilendirme politikalarını uyumlu hale getirmeyi amaçlayan programını sundu. Almış olduğu kararla 2030 yılına kadar yollardaki elektrikli araç sayısını 30 milyona şarj istasyon sayısını bir milyona çıkarmayı hedefliyor. Amerika 2030’a kadar yeni araç satışlarının yüzde 50’sinin elektrikli olmasını planlarken, İngiltere 2030’a kadar benzin ve dizelle çalışan otomobillerin pazarda tamamen yasaklanmasını hedefliyor.

Dünyadaki bu gelişmelere paralel olarak, Türkiye’de de elektrikli ve hibrit araç pazarı büyümeye devam ediyor. ODD’nin açıklamış olduğu sonuçlara baktığımızda 2022 yılının ilk 5 ayı yeni araç satışlarında geçen yılın aynı dönemine göre hibrit araçlarda yüzde 8, elektrikli araçlarda yüzde 186 artış gerçekleşti. Yapay zekâ ve makine öğreniminin birleşmesiyle oluşmuş Indicata pazar analizi yazılımımızla pazarı günlük takip ederek analizini sektörle paylaşıyoruz. Sonuçlara baktığımızda ikinci el araç satışlarında hibrit araçlarda yüzde 217, elektrikli araçlarda yüzde 135 artış gerçekleşti.

Yakıt tercihindeki değişimler haricinde değişen tüketici alışkanlıkları ve pandemi sürecinde sektörümüzün dijital platformlarda süreçlerini yönetebilmenin önemini net bir şekilde deneyimlemesiyle birlikte, sektörümüzün tüketiciler için online satış kanallarını daha da geliştireceğini, kendi iş süreçlerini de online platformlara olabildiğince aktaracaklarını düşünüyorum. Bu değişim pandemi ile birlikte başlamıştı, daha da hız kazanacağına inanıyorum.

100. sayımız için mesaj ve değerlendirmelerinizi alabilir miyiz?

Otomotiv Distribütörleri Derneği sektörümüzün devamlılığını ve gelişimini sağlamak vizyonuyla, sektör paydaşlarıyla ve sektörümüzdeki diğer önemli derneklerle yoğun bir iletişimde bulunuyor. Sektör ihtiyaçlarını, sorunlarını, gelişim alanlarını değerlendirip çözüm üretmek, sektör bilgilerini şeffaf ve doğru bir şekilde hem sektör hem kamuoyuyla paylaşmak, sektörümüzle ilgili mevzuat oluşumuna katkı sağlamak için yurt içi ve yurt dışındaki diğer ilgili derneklerle iletişimde bulunmak noktasında çok önemli ve kritik role sahip.

Diğer yandan dünyadaki teknolojik gelişmeleri yakından takip ederek hatta dünyada da ilk kez uygulanan, sektörümüzü buluşturduğu yenilikçi organizasyonlarla da ilklere imza atıyor. Autorola Türkiye olarak; ODD’yle 5 yıldır devam eden bir iş birliğimiz bulunuyor.

Sektörümüze olan önemli katkılarından dolayı ODD’ye müteşekkiriz ve ODD’nin içinde bulunduğu her proje, organizasyon, etkinliğin içinde bulunmaktan son derece memnunuz. ODD’nin yayınlamış olduğu zengin içerikli ve sektörümüze kazandırdıkları arşiv niteliğindeki ODD Dergi’nin 100. sayısının bir parçası olmamıza imkan tanıdıkları için ODD yönetimine çok teşekkür ederim.


Lütfen Tüm Üyelerimiz için Tıklayınız >




prev
next