Brisa CEO’su Haluk Kürkçü Ana Sayfa > Seçtiğiniz Site Kısmı > 

Haluk Kürkçü

Brisa CEO

“Küresel lastik pazarının 2021 sonuçlarının, 2020’nin üzerinde seyretmesini bekliyoruz”

“Eylül 2021 sonuna kadarki dönemde, öncelikle dünya otomobil ve hafif ticari araç kategorisinde toplam araç satışları 2020’in aynı dönemine kıyasla yüzde 12,1 büyüdü. Dünya Yenileme & Orijinal Ekipman lastik pazarı satışlarının da 2021 yıl sonu itibarıyla önceki yıla kıyasla yüzde 9,2 büyüyeceği öngörüsü var.”

Covid-19 salgınının etkilerini nasıl değerlendiriyorsunuz?

Brisa olarak çalışanlarımız, iş ortaklarımız ve müşterilerimizin sağlığı ve güvenliği için kapsamlı tedbirler ve hizmetleri sağlarken, operasyonlarımızın devamlılığı için dijital teknolojilerden yararlanıyoruz. Covid-19 küresel salgını gösterdi ki, süreklilik için dijitalleşme en büyük önceliğimiz olmayı koruyor. Dijitalleşme faaliyetlerine erken başlamış bizim gibi şirketler, yaptıkları yatırımları hem kurumları hem de ülkeleri için faydaya dönüştürüyorlar. Biz de bu süreçte tüm operasyonlarımızda dijital yetkinliklerimizi çok daha yoğun bir şekilde kullanıyoruz. Bu alandaki planlarımızı öncelikli şekilde uygulamaya alarak tüm paydaşlarımıza kesintisiz hizmet sunmaya odaklanıyoruz.

Pandeminin Türkiye ekonomisine etkilerini nasıl değerlendiriyorsunuz? Sizce bu etkiler ne kadar devam edecek?

Ben bu sorunuza lastik sektörüne dair değerlendirmemizle cevap vermek isterim.

Eylül 2021 sonuna kadarki dönemde, öncelikle dünya otomobil ve hafif ticari araç kategorisinde toplam araç satışları 2020’in aynı dönemine kıyasla yüzde 12,1 büyüdü. Bu veriyle ve dünya genelinde aşılama oranlarının artmasına bağlı olarak ekonomilerin açılma beklentisinin sektörümüze etkileriyle, 2021’de dünya lastik pazarının 2020’nin üzerinde seyretmesi bekleniyor. Dünya Yenileme & Orijinal Ekipman lastik pazarı satışlarının da 2021 yıl sonu itibarıyla önceki yıla kıyasla yüzde 9,2 büyüyeceği öngörüsü var.

2021, aşılama sürecindeki hızlı ilerleme ile pandemi önlemlerinin gevşetilmesi ardından Türkiye için de beklentilerin toparlandığı bir yıl oluyor. 2021 ilk 9 aylık dönemde “Türkiye yenileme lastik pazarı” adetsel yüzde 7 büyüme gösterdi. Otomotiv pazarındaki gelişmeleri de dahil ederek, 2021'de Türkiye yenileme ve OE lastik pazarının yüzde 2,8 büyümesi öngörülüyor.

“Ar-Ge 250, 2020 listesinde birinciliğimizi koruduk”

Brisa’nın faaliyetleri, sektördeki yeri ve büyüklüğü hakkında bilgi verebilir misiniz? Brisa markaları kaç tane satış noktasında kullanıcılarla buluşuyor?

Brisa olarak Türkiye lastik sektörünün lider şirketiyiz ve kurulduğu günden bu yana istihdama, Ar-Ge’den ihracata birçok başarıya imza attık. Ülkemize ve sektörümüze çok önemli ilkler kazandırdık.

Avrupa’nın en büyük lastik üreticileri arasında yer alıyoruz. Şirketimiz, akıllı teknolojilerle donatılmış Aksaray ve İzmit fabrikalarında yerli üretim ve Ar-Ge gücü, 3 bini aşkın çalışanı, yurt içi ve yurt dışı piyasalarda katma değerli ürün ve hizmetleriyle tüm paydaşları için değer oluşturuyor.

Ürün ve hizmetlerimiz yurt içinde 1.300’ün üzerinde satış noktamızda, Brisa işçisinin el emeği ile Lassa markamız altında üretilen lastikler ise 87 ülkede, 83 distribütör ile 600’ün üzerinde Lassa tabelalı mağaza ve 6 binden fazla satış noktasında araç sahipleriyle buluşuyor.

Bridgestone, Lassa ve Dayton markalarımızla Türkiye yenileme lastik pazarı lideriyiz. Her iki tüketiciden birinin lastik markası denince aklına en prestijli lastik markası da olan Lassa geliyor. Bridgestone ise en değerli markalar arasında ikinci sırada yer alıyor. 

Capital 500 listesinde, lastik sektöründe birinci sırada yer alıyoruz. Türkiye’nin en büyük 500 şirketinin sıralandığı Fortune 500 listesinde ise sektör lideri olarak bu sene 15 sıra yükselerek 82. sıraya yerleştik. Uluslararası marka değerlendirme kuruluşu BrandFinance tarafından Türkiye lastik sektörünün en değerli markası seçildik ve en değerli 100 markanın sıralandığı listede, geçen seneye göre dört basamak yükselerek 38. sırada yer aldık. Türkiye’nin Ar-Ge harcamaları en yüksek 250 şirketine yer verilen “Ar-Ge 250 2020” listesinde sektörümüzde bir kez daha ilk sırada yer alarak liderliğimizi koruduk. Ar-Ge Merkezimizde yürütülen proje sayısına göre ise geçen seneye göre beş sıra yükselerek 20. sırada yer aldık. 

Biz, gönülden bir yaklaşımla çözümün bir parçasıyız ve sürdürülebilir geleceğe yatırım yapıyoruz. ‘Brimiz Hepimiz İçin’ vizyonumuzla oluşturduğumuz çevre odaklı, toplumsal ve yönetişim sistemlerimizle uluslararası çevresel raporlama platformu Karbon Saydamlık Projesi 2020’de (Carbon Disclosure Project-CDP) 5. kez “Türkiye İklim Değişikliği Lideri”, ikinci kez “Su Lideri” olduk ve Türkiye’de İklim ve Su Lideri olan üç şirket arasında yer aldık. Ayrıca CDP “Tedarikçi İlişkileri Derecelendirmesi” alanında en yüksek puan olan “A” notu ile ikinci kez “Küresel Lider” olduk.

Amacımız, temelinde samimiyet ve insanlığa hizmet olan “Brimiz Hepimiz İçin” anlayışımız ile ülke ekonomisine katkı sağlamak ve tüm paydaşlarımız için değer yaratmak.

“Çalışanlarımız şirketin dönüştürücü gücü”

Strateji planınız doğrultusunda öncelikleriniz ve odak alanlarınız nelerdir? Brisa’nın güçlü yönlerinden bahsedebilir misiniz?

Şirketimizin mottosu “Cesaretle Yol Alırız”. Bu mottoya yakışır şekilde bir stratejiyle hareket ediyor, akıllı çözümler ve akıllı üretim ile müşterilerimize güvenli ve kesintisiz bir yolculuk deneyimi sunmak ve öncü olmak için çalışıyoruz.  Bu bakış açımızla yurtiçinde liderliğimizi ilerletmek hedeflerimiz arasında. İhracat pazarlarında da Lassa markamızla güçlenmek, markamızı daha fazla araç sahibiyle buluşturmak istiyoruz.

Kurum içinde oluşturduğumuz akıllı kültür sayesinde verimliliği ve etkinliği sürdürülebilir kılıyoruz. Çalışanlarımız şirketin dönüştürücü gücü. Çalışan deneyimini iyileştiren, sosyal fayda sağlayan çalışmalar gündemimizdeki başlıklardan olacak.

Mobilite yine şirketimizin önemli bir stratejik inisiyatifi. Dijitalleşme, uçtan uca hizmetler, elektrifikasyon üzerinde çalıştığımız önemli konularımız.

Start-up iş birlikleri ile de Türkiye’nin girişimcilik ekosisteminin gelişmesine katkıda bulunup, ortak iş geliştirme ve müşteri ilişkisi fırsatları sunmaya, kurum içinde de yeni ve yaratıcı iş fikirlerinin gelişmesi için gerekli ortamı oluşturmaya devam edeceğiz.

Diğer bir yandan stratejimizde sürdürülebilirlik vizyonumuz önemli bir yer teşkil ediyor. Odak alanlarımızı, düşük karbon ekonomisine geçiş, düşük temas ekonomisine geçiş ve sosyal-kültürel dönüşüm olmak üzere üç temel alanda belirledik.

“Otopratik mağazalarında elektrikli araç şarj istasyonu sayısını artıracağız”

Brisa olarak 2022 yılı için gerçekleştirmeyi planladığınız projeleri bizimle paylaşabilir misiniz? Lastik sektörünü nasıl bir yıl bekliyor?

2022 yılında da mobilite dünyasında, lastiğin ötesinde çözümlerle yenilik liderliğimizi devam ettirme kararlılığındayız. Dijitalleşmeyi iş süreçlerimize daha fazla entegre edip, müşterilerimizin hayatlarını kolaylaştıran hatta onları tembelleştiren deneyimler sunacağız. Çok yeni olarak “dijital lastik asistanı" fonksiyonunu devreye aldık. Müşterilerimiz yapay zekâ bot ile mesajlaşarak kendisi için en uygun lastik önerisine ulaşabiliyor. Bunun bir adım ötesi aracının fotoğrafını göndererek, uygun lastiği bulacağı “dijital lastik bulucu” hizmetinin entegrasyonu için çalışmalar devam ediyor.

Bunun yanında hızlı bakım servisi sunduğumuz Otopratik ve Propratik mağazalarının sayısını artıracağız. Otopratik mağazalarında sunduğumuz elektrikli araç şarj istasyonu sayısını artıracağız.

Yine bağlanabilirlik, otonom sürüş, dijitalleşen müşteri deneyimi ve elektrifikasyon gibi mega trendler kapsamında girişimcilik ekosistemi ile iş birliklerimiz de sürecek.

“Teknoloji gelişirken sürdürülebilirlik en önemli gündem maddesi haline geliyor”

Otomotiv sektöründeki trendler lastik üretimini nasıl etkiliyor?

Mobilite dünyasındaki otonom sürüş, bağlanabilirlik, elektrifikasyon ve araç paylaşımı trendleri doğrultusunda, bugün müşteriler, yuvarlanma direnci düşük, yakıt verimliliği yüksek, daha uzun ömürlü, ıslak zeminde sıkı yol tutuş performansına sahip katma değeri yüksek ürünler talep ediyorlar. Ancak ürünün yanı sıra yaşamlarını daha pratik ve güvenli hale getirecek akıllı hizmet ve çözümler de bekliyorlar.  Nesnelerin interneti, yapay zekâ gibi teknolojiler hızla mevcut sistemlere entegre edilirken; sürdürülebilirlik ve katma değer yaratan inovasyon da tüm sektörlerin en önemli gündem maddesi haline geliyor. Dijitalleşme faaliyetlerine erken başlamış, sürdürülebilirliği her işinin merkezine almış, inovasyonu iş yapış şekillerine entegre etmiş Brisa gibi şirketler ise bugün bu yatırımlarını hem kurumları hem de ülkeleri için faydaya dönüştürmeyi başarıyorlar.

“Otomotiv sektöründeki gelişmeler ekonominin tümünü yakından ilgilendiriyor”

Otomotiv sektörünün Türkiye ekonomisindeki yerini değerlendirebilir misiniz?

Otomotiv sektörü, sağladığı istihdam, ihracattaki payı ve müşterisi olduğu birçok sektörün gelişimine etkisi nedeniyle Türkiye ekonomisi için kilit sektörlerden biri. Özellikle de ihracatın lokomotifi olduğunu söylemekte fayda var.  Türkiye ekonomisine yüksek katma değer sağlarken teknolojik gelişmeleri de hızlandıran bir sektör. Ayrıca savunma, ulaştırma ve altyapı gibi stratejik alanların gelişimine de katkıda bulunuyor. Sektördeki değişimler, ekonominin tümünü yakından ilgilendiriyor diyebiliriz. Pandemi boyunca dalgalanmalar yaşansa da, sektörün hem üretim, hem yatırım, hem istihdam yaratılması açılarından her zaman önemini koruyacağına inanıyorum.


Lütfen Tüm Üyelerimiz için Tıklayınız >




prev
next