LMC Automotive Ana Sayfa > Seçtiğiniz Site Kısmı > 

Justin Cox

LMC Automotive, Küresel Üretim Direktörü

 

Çip Sorununun etkileri

“Çip üretimindeki aksama ‘Haziran Ayı Yarı İletken Uyarısı’ndan bu yana keskin bir düşüş gösterdi. Yerleşik yarı iletken eksikliğine dair riskler sektörü etkilemeye devam ediyor.”

Pan Avrupa, Kuzey Amerika, Güney Amerika, Çin ve diğer dünya ülkeleri

Yarı iletken eksikliği, küresel hafif araç üretimi ve talep toparlanma sürecine "hız sınırı" koymaya devam ediyor.

Otomatik çip üretimindeki aksamanın, 2021’in ikinci çeyreğinde zirve yapması bekleniyor. Yılın ikinci yarısındaki iyileşme beklentileri de yayımladığımız “Haziran Ayı Yarı İletken Uyarısı”ndan bu yana keskin bir düşüş gösterdi.

Yarı iletken tedarikinde devam eden sıkıntılar, üçüncü çeyrek boyunca yeni atıl kalma sürelerinin ve üretim hızı kesintilerinin uzamasına yol açacak. OEM’lerin, daha önceki normal yaz kesintileri üzerinde çalışarak üretim faaliyetini “yetiştirmeye” başlama planları büyük ölçüde azaltıldı veya sona erdirildi.

Diğer taraftan Çin, yarı iletken stoklarındaki iyileşmeyle birlikte krizin yerel olarak azaldığına dair bazı işaretler gösteriyor. Ancak bu esas olarak yalnızca yerli Çin markaları arasında görülüyor.

2021'in dördüncü çeyreğinde, küresel hafif araç pazarında bir hareket beklesek de devam eden arz yönlü bozulma, özellikle yılın başlarında "kaybedilen" ürün hacmiyle ölçüldüğünde, yeniden inşa ölçeğini de sınırlayacaktır.

2021‘de çip sorununun, küresel hafif araç üretimi üzerindeki olumsuz etkisinin haziran ayı tahminlerimizden daha kötü bir seviyede gerçekleşmesini ve 2021’de toplam küresel etkinin 3,7 milyon adedi aşmasını bekliyoruz.

Yarı iletken krizi sebebiyle ABD’de ve Avrupa’da satışlar düştü

Yarı iletken krizinin uzaması, derinliği ve bunun hafif araç çıktısı üzerindeki etkisi göz önüne alındığında, hafif araç envanteri üzerindeki kümülatif baskı, nihayet toparlanmakta olan hafif araç piyasalarını etkiliyor. Örneğin hem ABD'de hem de daha yakın zamanda Avrupa'da satış oranları, stoklar azaldıkça düştü. Bu da daha zengin bir model karışımını ve ortalama fiyatların yükselmesini tetikledi.

Devam eden arz yönlü eksiklikler, stokların yakın vadede daha normal seviyelere ulaşması için çok az alan sağlıyor. Hafif araç pazarındaki toparlanmanın belirgin şekilde engellenmesi ve talepteki toparlanmanın 2022'ye yansıması bekleniyor.

Aşağıdaki grafik, Aralık 2020 tahminimiz ile son tahminimiz arasındaki karşılaştırmayı gösteriyor. Farklı tahmin profilleri, 2021'e ve aslında 2022'ye kadar olabilecek çip sıkıntısının baskın etkilerini daha net vurguluyor.

 

Bu tablo, Aralık 2020 tahminimiz ile son tahminimiz arasındaki karşılaştırmayı gösteriyor. Farklı tahmin profilleri, esasen 2021’e ve aslında 2022’ye kadar olan çip sıkıntısının baskın etkilerini vurguluyor.

 

“Arz yönlü kesintilerin azalmasının zaman alması ve bu nedenle hafif araç üretim faaliyetinin düzelme eğiliminin değişken olması bekleniyor.”

2022’ye Dair Öngörüler

2022'ye girerken yarı iletken sıkıntısının hafiflemesini bekliyoruz. Ekonomiler açıldıkça hizmetlerin küresel tüketimine yönelik dayanaklar, otomotiv sektörünün yarı iletken kapasitesi bakımından endüstriler arası rekabetini azaltmak üzere ayarlandı.

Arz yönlü kesintilerin azalmasının zaman alması ve bu nedenle hafif araç üretim faaliyetinin düzelme eğiliminin değişken olması bekleniyor. Grafiğin, 2022'nin ikinci yarısına doğru, düşüş eğiliminde olacağı öngörülüyor.

Yerleşik yarı iletken eksikliğine dair riskler, hafif araç çıktısındaki toparlanmayı 2022 ve hatta 2023'ün sonlarına kadar geciktirerek. Daha fazla aksama ise eski trendi yakalama zamanlamasını ve ölçeğini tehlikeye atabilir.

Gelişen Asya hala kritik safhayı atlatamadı

Günlük yeni vakaların 12 bine yaklaştığı ve Greater Bangkok dahil birçok bölgenin katı sosyal kısıtlamalar altına alındığı Tayland'da durum önemli ölçüde kötüleşti. Ülke ciddi bir aşı sıkıntısı ile mücadele ederken, bu yıl mart ayında aşılanmanın başlamasından bu yana nüfusun sadece yüzde 16'sı aşılandı.

Hafif araç satışları zayıf kalmaya devam ediyor

Mayıs 2021 satış oranı 700 bin adet/yıl ile 11 ayın en düşük seviyesine geriledi. Haziran 2021 için de benzer bir seviye bekliyoruz. Satış oranı, 2020’nin 4. çeyreğindeki 965 bin adet/yıldan keskin bir düşüşle 2021’in ilk yarısında yalnızca 747 bin adet/yıl oldu. Bununla birlikte, yıllık bazda satışlar, bir yıl önceki anormal derecede düşük seviyeye rağmen bu yılın ilk yarısında yaklaşık yüzde 14 arttı. Satışların bu yıl sadece yüzde 0,8 artarak 782 bin adede çıkması bekleniyor.

  • Satışların, aşağı yönlü risklerle birlikte 2022'de yüzde 15 oranında artmadan önce, bu yıl sadece yüzde 0,8 artarak 782 bin adede çıkması bekleniyor.
  • Malezya'da, ülke üçüncü kez ulusal karantinaya girmesine rağmen yeni günlük vaka oranları 11 bin ile rekor seviyeye ulaştı. Bu, 2021 hafif araç pazarının 2020'ye göre yüzde 0,2'lik azalışla 529 bin adede düşmesine neden oldu.
  • Yeni Covid-19 vakalarındaki artışa rağmen Endonezya pazarı, yeni araçlardaki geçici vergi indiriminin desteğiyle Haziran 2021’de dirençli kaldı. Satışların, geçici vergi indiriminin de yardımıyla geçen yılki yüzde 48'lik daralmanın ardından bu yıl yüzde 57 artarak 775 bin adede ulaşması bekleniyor.
  • Bölgesel bazda, Güneydoğu Asya'daki hafif araç talebinin yıllık yüzde 16 artışla yıl sonuna kadar 2,88 milyon adede yükselmesini bekliyoruz ve bu da 2019 hacminin hala yüzde 15 altında olacak.

Hindistan pazarı direnç gösteriyor

Virüsün Hindistan'da yayılmasının ardından, yeni vakaların sayısı şimdi keskin bir şekilde düşüyor ve birçok eyalette bazı kısıtlamalar yavaş yavaş hafifletiliyor. Ancak sağlık krizinin büyüklüğü göz önüne alındığında, ekonomik aktivitenin tamamen normalleşmesi biraz zaman alacak. Şaşırtıcı olmayan bir şekilde, tüketici güveni rekor düşük seviyelerde ve bundan bir yıl sonraki ekonomik koşullar için tüketici beklentileri de kötüleşti.

Felaket niteliğindeki Covid-19 krizinin ortasında, Hindistan pazarı şaşırtıcı bir şekilde dirençli kaldı. Mayıs ayı satış oranı, ülkenin yaklaşık yüzde 80'inin karantina altında olmasına rağmen, yüzde 63 düşerek Nisan 2021’de 3,9 milyon adet/yıl iken 1,4 milyon adet/yıla düştü. Bununla birlikte, Hindistan'daki veriler perakende satışlardan ziyade toptan satışları temsil ettiğinden, OEM'lerin yeni siparişler vermek yerine Mayıs 2021’de bekleyen siparişleri yerine getirmesi olasılığıdır.

  • Hindistan’da 2019’daki toplam 3,5 milyon hafif araç satışına kıyasla, yılbaşından bugüne satış oranı 3,4 milyon adede ulaştı.
  • Yıllık bazda satışlar Mayıs 2021’de neredeyse yüzde 160 ve yılbaşından bugüne yüzde 88 arttı ve yıllık yüzde 32’lik artışla 3,7 milyona yaklaşması bekleniyor.

Asya'nın gelişen pazarları, özellikle Hindistan ve Güneydoğu Asya, pandemiyi kontrol altına almak için mücadele etmeye devam ediyor.


Lütfen Tüm Üyelerimiz için Tıklayınız >




prev
next