Lütfen ODMD Gladyatör için Tıklayınız > Lütfen Magma Tıklayınız >
sahibinden.com CMO, Nazım Erdoğan Ana Sayfa > Seçtiğiniz Site Kısmı > 

Nazım Erdoğan

CMO, Sahibinden.com

“Otomotivde talep artışı devam edecek”

“Vasıta, 500 binden fazla aktif ilanıyla sahibinden.com’un en çok ziyaret edilen ana kategorilerinden biri. Bu kategorideki ilanların yüzde 62’sini otomobil ilanları oluşturuyor. Otomotiv kategorisinde yeni hizmetlerle daha iyi bir kullanıcı deneyimi hedefliyoruz.”

Sahibinden.com olarak 2020’nin ilk üç çeyreğini nasıl değerlendirdiniz?

20 yıldır kullanıcılarımızla birlikte gelişerek, istikrarlı bir büyüme çizgisi izliyoruz. Çeviklik şirket kültürümüzün temel bir bileşeni. Martın ikinci yarısında karşılaştığımız pandemi geçici bir duraklamaya neden olsa da bireylere, sektörlere ve markalara pek çok şey öğretti. e-Ticaret, hızlı değişimlere uyum becerisi en yüksek olan sektörlerden biri. Biz de önlemlerin mart ortasında hayata geçirilmesiyle birlikte kendimize döndük ve iş yapış şeklimizi gözden geçirdik.

İlk olarak çalışanlarımızın sağlığı ve güvenliği için evden çalışma düzenine geçtik. Eş zamanlı olarak kullanıcılarımızın hassasiyetlerini analiz ettik. Onların pandemi döneminde ev, vasıta ve diğer kategorilerde arayışlarını sürdürdüklerini gördük. Bu arayışın en güvenli şekilde gerçekleşmesi ve aynı zamanda kurumsal üyelerimizin de işlerini kesintisiz sürdürebilmeleri için “Görüntülü Arama ile Gezilebilir” özelliğini hayata geçirdik. Aynı dönemde videolu ilan özelliğimizin kullanım oranı da %100’e yakın arttı.

 “e-Ticaret, mobil teknolojilerin gelişmesi ve ödeme sistemlerinin çeşitlenmesiyle beraber daha büyüyecek”

2020 yıl sonu ve 2021 beklentileriniz nelerdir?

Pandemi sürecinde artan temassız alışverişe eğilim devam ediyor ve bu durum e-ticaret sektöründeki büyümeye bir ivme kazandırdı. Teknolojik yenilikler ve internet üzerinden alışverişe olan güvenin de artmasıyla son derece dinamik olan e-ticaret sektörünün, ülkemizde internet kullanımında yaşanan artış, ödeme sistemlerinin çeşitlenmesi ve mobil internet ve mobil uygulamaların gelişmesiyle birlikte önümüzdeki yıllarda daha fazla büyümesini öngörüyoruz. Bu gelişmelerin yılın son çeyreğinde ve 2021’de devam edeceğini rahatlıkla söyleyebiliriz.

e-Ticaretin bugünü ve yarını hakkında hacmi hakkında bilgi paylaşabilir misiniz?

2020’de dünya çapında perakende e-ticaret satışlarının 4,2 trilyon dolara ulaşması bekleniyor. Yeni bir rapor ise hangi kategorilerde daha fazla büyüme yaşanacağını ortaya koyuyor. Tüketicilerin büyük bir kısmının evden çalışmaya ve eğitim almaya geçmesiyle giyim kategorisindeki küçülmeye karşılık; gıda, içecek ve ev dekorasyonu malzemelerinde artış bekleniyor. Bu, salgın koşullarında yaşayan tüketicilerin neyi gerçek ihtiyaç olarak algıladıklarına ilişkin önemli bir saptama… 

Türkiye'de de e-ticaret sektörü son yıllarda hızlı bir büyüme yaşıyor. Türkiye Bilişim Sanayicileri Derneği (TÜBİSAD) tarafından yayınlanan yıllık “Türkiye e-Ticaret Pazar Büyüklüğü” raporunda yer alan rakamlar e-ticaret sektöründe yaşanan büyümeyi net olarak ortaya koyuyor. Rapora göre, e-Ticaret sektörü 2019’da Türk lirası bazında bir önceki yıla göre yüzde 39’luk bir büyümeye ve 83,1 milyar liralık hacme ulaştı. Sektör dolar bazında yüzde 18 büyürken, 2015-2019 arasında sektörün ortalama yıllık büyüme hızı yüzde 35 oldu. Ülkemizde özellikle de pandeminin yoğun olarak yaşandığı mart, nisan ve mayıs aylarında e-ticarette çok yoğun bir hareketlilik görüldü. Bu hareketliliğin önümüzdeki süreçte daha da artmasını bekliyoruz. Alınan önlemler ve giderek temastan kaçınarak yaşama talebinin artışı, pek çok sektörde alışverişin online ortamlara daha fazla taşınmasını sağlayacak. Bu da büyümeyi hızlandıracak.

Faaliyetinize dair güncel verileri paylaşır mısınız?  

Google Analytics verilerine göre Haziran 2020’de 62,7 milyon kullanıcı, 509,6 milyon ziyaret sayısı ve 15,2 milyar sayfa gösterimi aldık. Geçen yılın aynı ayına oranla ise kullanıcı sayımızdaki artış yüzde 49.  Tüm bu sayılar Türkiye nüfusunun neredeyse yüzde 75’inden fazlasıyla temas halinde olduğumuzu gösteriyor. Halihazırda, emlak kategorimizde 1 milyondan fazla, otomotiv kategorimizde 550 bine yakın ve ikinci el ve sıfır alışveriş kategorimizde 1,5 milyon ilanımız bulunuyor.  Güçlü bir teknoloji şirketi olarak 150 mühendisten oluşan Ar-Ge departmanımız ve uzman kadrolarımızla kullanıcılarımızın çevrimiçi deneyimlerini geliştirip bağlılıklarını güçlendirmek için aralıksız çalışıyoruz.

Kurumsal sosyal sorumluluk çalışmalarınız da dikkat çekici… Covid-19 sürecindeki çalışmalarınızdan bahseder misiniz?

Türkiye’nin önemli bir markası ve sektörünün öncü kurumlarından biri olarak toplumsal sorumluluğumuzun da bilincindeyiz. Pandemi döneminde toplum sağlığına katkı yapmak amacıyla salgınla mücadelede sağlık çalışanlarının ihtiyaçlarının karşılanmasına destek olmak istedik. Bu kapsamda, Sağlık Bakanlığı ile acil teçhizat ve tıbbi malzeme tedarikini karşılamak üzere devlet üniversitesi hastanelerine toplam 2 milyon TL'lik bağış yaptık.

Sahibinden.com hangi özellikleriyle öne çıkıyor, ikinci el piyasasında nasıl bir rol oynuyor?

sahibinden.com bundan 20 yıl önce, satıcıların sahip oldukları başta vasıta ve gayrimenkul ile farklı kategorilerdeki birçok ürünü alıcılarla online bir platformda bir araya getirmek ve ikinci el ürünlerin yeniden kullanıma kazandırılması motivasyonuyla yola çıktı. 20 yıldır da alıcılarla satıcıları hayalleriyle buluşturup mutlu olmalarını sağlamak için çalışıyor, kullanıcı deneyimini en üst seviyeye taşımak için yatırımlarımıza devam ediyoruz.

Kullanıcı deneyimindeki çalışmalarımızın ödülü olarak gördüğümüz gurur duyduğumuz bir özelliğimiz de yüksek müşteri memnuniyetimiz. Her ay 62 milyondan fazla kullanıcımız bunun en belirgin göstergesi. Elbette bu kadar büyük bir topluluğa 5 milyondan fazla ilan sunarken titiz davranmak zorundayız. Burada da kullanıcılarımızı, en uygun ilanla en kısa sürede buluşturmak için ilan moderasyon özelliğimiz öne çıkıyor.

“İkinci el” denildiğinde insanların aklına eşya, teknolojik aletler veya kıyafet gibi ürünler gelse de, aslında Türkiye’de ikinci elin ana mecraları şüphesiz ki emlak ve vasıta piyasası. Her iki alanda da her yıl el değiştiren mülk ve araç sayısı, sıfır ev veya araç pazarının çok üzerinde. Bu, ülke ekonomisi adına çok önemli. Bu verilere ışığında Sahibinden.com’un ikinci el piyasasında önemli bir başvuru platformu olduğunu söyleyebiliyoruz.

Sahibinden.com’un gelecek hedefleri hakkında bilgi verebilir misiniz?

Sahibinden.com’un başarısının ardında 650’den fazla uzman çalışanı var.  Çalışanların 150’den fazlası 2017’de açılan Ar-Ge biriminde görev yapıyor. Teknolojiye ve yazılıma fazlasıyla önem veren ve ciddi yatırım yapan bir şirketiz. Bu yıl dördüncüsünü gerçekleştireceğimiz “dev.akademi Genç Yetenek Programı”, yazılım sektörüne nitelikli genç mühendisler kazandırmak adına önemli bir misyonu yerine getiriyor. Yeni dönemde de Ar-Ge faaliyetleri, büyük veri ve yapay zekâ/makine öğrenimi konularında çalışmalarımız devam edecek. Kategori bazında en yoğun hareketi yine emlak ve vasıtada bekliyoruz.

Vasıta kategorisinde en çok otomobil ilanları yer alıyor

Sahibinden.com’da “Vasıta” kategorisi nasıl bir yer tutuyor? Verilerinizi paylaşır mısınız?

Vasıta kategorisi 500 binden fazla aktif ilanıyla sahibinden.com’un en çok ziyaret edilen ana kategorilerinden biri. Bu kategorideki ilanların yüzde 62’sini otomobil ilanları oluşturuyor. Ağustos 2020 verilerimize göre, vasıta kategorisinde en çok trafiği alan ilk üç alt kategorimiz “Otomobil”, “Arazi, SUV & Pickup” ve “Minivan & Panelvan”.

Bu kategoriye özel bir önem veriyoruz. 2019 sonunda kullanıcılarımızın hizmetine sunduğumuz Oto360 platformu bunun bir göstergesi. Burada kullanıcılarımıza otomobil alım – satım sürecinde ihtiyaç duyulan servisleri tek bir platform üzerinde sunuyoruz. Kullanıcılar araç değerlemeden ekspertize, hasar sorgulamadan kredi tekliflerine, kasko tekliflerinden araç alım-satım rehberine ve sıfır araç dünyasıyla ilgili bilgilere hızlıca ulaşabiliyor. Uygulamaya mobilden, masaüstünden ve mobil web sitesi üzerinden kolaylıkla erişilebiliyor.

Yine bu kategori için geliştirdiğimiz "Fotoğraftan Araç Tanıma" özelliği, International Classified Marketplace Association (ICMA) tarafından İnovasyon Ödülleri’nde “En iyi uygulama” ödülünün sahibi oldu.

 “Pandemi sebebiyle, yeni ve ikinci el araçlara ilginin yaklaşık iki yıl daha sürmesini bekliyoruz”

Otomotiv sektörü, Türkiye için ne ifade ediyor?

Otomotiv, global olarak şu anda küçülme yaşasa da hala “dünyanın 6. büyük ekonomisi” şeklinde tanımlanacak kadar önemli bir sektör. Türkiye’nin dünya otomotiv üretimindeki payı ise yüzde 2’nin altında. Bugün AB ülkelerinde 100 kişiye 51 araç düşerken, ülkemizde bu sayı henüz 14 araç düzeyinde. Bu da pazarda hâlâ büyüme için ciddi bir alan olduğuna işaret ediyor. Pandemi koşullarının göreceli olarak iki yıl daha sürmesinin beklendiği göz önüne alınırsa, yıllık nüfus artışıyla birlikte yeni ve ikinci el araçlara ilginin devam edeceği muhakkak. Ekonomimizdeki büyümeye ek olarak, kişi başı milli gelirin yükselmesi, Özel Tüketim Vergisi ve akaryakıt fiyatlarındaki iyileştirmeler de pazarı olumlu etkileyebilecek unsurlar. 2019’da prototip lansmanı yapılan yerli otomobilin üretimine ayrılan kaynak ve enerji, Türkiye’deki pazarın gelişeceğine ilişkin inancın bir göstergesi.


Lütfen Tüm Üyelerimiz için Tıklayınız >




prev
next