Eric-Mark Huitema
ACEA Genel Sekreteri
AB otomotiv sektörü ve milyonlarca Avrupalı için zorlu zamanlar
Koronavirüsün otomotiv sektörü üzerindeki etkisi daha önce görülmemiş bir durum. Avrupa'da neredeyse tüm araç üretimi durdu ve perakende ağı tamamen kapandı. 13,8 milyon Avrupalının işleri tehlikede. Gerçekten de COVID-19'un otomotiv sektörünü etkileyebilecek en kötü krize yol açtığı giderek daha açık hale geliyor.
AB genelinde araç üreticileri, doğrudan 2,6 milyon Avrupalı istihdam edildiği 229 montaj ve üretim tesisi işletiyor. Ancak ACEA’nın 16 üye şirketi, taleplerin azalması, arz sıkıntısı ve hükümet önlemleri nedeniyle bu tesislerin çoğunun geçici olarak kapatıldığını duyurdular; çalışanlar arasında korona ve karantina vakalarıyla karşı karşıya kaldılar.
Sektörümüzün omurgasını oluşturan bu insanların ve ailelerinin sağlığının, Avrupa'nın otomotiv üreticileri için çok önemli olduğunu söylemeye gerek yok. ACEA, otomotiv şirketlerine, tedarikçilerine ve bayilerine acil destek sağlamak için ulusal ve AB düzeyinde, güçlü ve koordineli eylemler çağrısında bulunuyor. Özellikle şimdi, bu kriz döneminde, topluma sunulan katma değer kanıtlanıyor.
Dikkatinizi, kamyonlar ve kamyonetler gibi ticari araçların bugün toplumlarımızın işleyişinde kritik bir rol oynadığına dikkat çekmek istiyorum. Üyelerimizin ürettiği araçlar, AB genelinde ilaçların, gıda, yakıt ve tıbbi malzemelerin teslim edilmesini sağlayan, vazgeçilmez araçlardır. Ancak Avrupa'nın gerçek kahramanları elbette süpermarket raflarının stoklanabildiğinden ve ilkyardım hastanelerinin inşa edilebildiğinden emin olmak için uzun saatler çalışan kamyon şoförleri.
ACEA’nın üyeleri ayrıca tıbbi malzeme gibi eksiklikleri gidermeye yönelik çabaları artırıyor. Örneğin kamyonlarda bulunan silecek motorları, COVID-19 hastalarının akciğerleri yetersiz kaldığında nefes almasına yardımcı olan ventilatörler geliştirmek için üniversitelere bağışlanmaktadır. Genellikle otomotiv üretiminde kullanılan 3D yazıcılar ve robotlar insanları hayatta tutmak için gerekli tıbbi parçaları yapmakta. Aynı şekilde boya atölyelerinde kullanılmak üzere satın alınan otomotiv üreticilerinin yüksek kaliteli ağız maskeleri de hastanelere bağışlanmakta. Toplu taşımacılığın durduğu alanlarda, ACEA üyeleri tıbbi personel ve malzemeleri taşımak için kamyonetler sağlıyor.
Şimdi size ACEA’nın koronavirüs üzerindeki çalışması hakkında daha "uygulamalı" bir güncelleme sunmak istiyorum. Öncelikle bunun şu anda tüm ACEA ekibinin bir numaralı önceliği olduğunu garanti etmeliyim.
“ACEA Görev Gücü” oluşturuldu
Brüksel'deki ACEA ofisleri şimdilik kapalı, ancak evden bu eşsiz krizle otomotiv sektörünü desteklemek için her zamankinden daha fazla çalışıyoruz. ACEA birçok eylemde bulunuyor ve çabalarımızı, mümkün olduğunca COVID-19 krizinin otomotiv sektörü üzerindeki etkisini azaltmaya odaklıyoruz. Yaptığımız ilk eylem, aşağıdakileri içeren çok yönlü bir yaklaşım üzerinde çalışmakla meşgul olan özel bir ACEA Görev Gücü oluşturmaktı:
• Coronavirüsün endüstri üzerindeki etkileri, örneğin istihdam, üretim, arz ve siparişler üzerindeki etkileri hakkında bilgi toplamak.
• Avrupa kurumları ve ulusal hükümetler tarafından alınan önlemleri izlemek.
• Etkilenebilecek AB mevzuatı, yönetmelikleri ve istişarelerinin bir dökümünden başlayarak, düzenleyici işlere ilişkin sonuçların analizini yapmak.
• Politika yapıcılarla ve koalisyon amacıyla diğer paydaşlarla etkileşim kurmak.
Ayrıca, web sitemizde https://www.acea.be COVID-19'un otomotiv sektörü üzerindeki etkisi hakkındaki tüm verilerin bulunduğu herkese açık özel bir bölümü de kullanıma sunduk.
Şu anda orada bulabileceğiniz bilgileri aşağıdaki şekilde özetleyebiliriz:
• COVID-19’un her AB ülkesinin otomotiv sektörü üzerindeki etkisini görsel olarak gösteren iki adet interaktif, hem etkilenen hem de üretimi kaybeden çalışan sayısını gösteren harita. AB çapında türünün tek genel görünümünü sunan bu haritalar haftalık olarak ACEA tarafından güncellenecektir.
• Sektörümüzdeki etkilerin boyutunu vurgulamak ve AB ve ulusal düzeylerde güçlü ve koordineli bir eylem çağrısı yapmak için medyaya yayınladığımız açıklama.
• Başkanımız Michael Manley ve ayrıca CLEPA, ETRMA ve CECRA’nın (tedarikçileri, lastik üreticilerini, bayileri ve tamircileri temsil eden Avrupa dernekleri) Avrupa Komisyonu Başkanı Ursula von der Leyen'e yazdığı, COVID‐19'un tüm otomotiv sektörü üzerindeki etkileri ve Komisyon'un bu konuda potansiyel olarak alabileceği önlemler hakkında ortak bir mektup.
• Etkilenen çalışanları ve şirketleri desteklemek için Avrupa Merkez Bankası, Avrupa Yatırım Bankası ve Avrupa Komisyonu tarafından hâlihazırda AB düzeyinde alınmış önlemlere genel bakış.
Çalışmamız ilerledikçe web sitemizi sürekli olarak yeni bilgilerle güncelleyeceğiz.
Mevcut krize politika açısından bakıldığında daha önce açıklanan ve çalışanlar ve şirketler için çok fazla acil destek sağlayan önlemleri takdir ettiğimizi vurgulamak isterim. Ancak şimdi iki önemli şey yapmak için Avrupa Komisyonu Başkanı ile acil bir diyaloga ihtiyacımız var.
İlk olarak sektöre geri dönüşü olmayan ve temel bir iş, kapasite, inovasyon ve araştırma kabiliyeti kaybını önlemek için somut önlemler almak; ikincil olarak da Avrupa’nın, bölge ekonomisinin genel olarak hızlı toparlanmasına önemli bir katkıda bulunacak sektörümüzün canlanmasını teşvik etmeye hazır olması gerektiğine inanıyoruz.
Bu acil krizin ötesine bakma çabasıyla ACEA olarak, şirketlerimizin ve tedarik zincirlerinin senkronize şekilde sorunsuz çalışmaya yeniden başlatılmasının nasıl kolaylaştırılabileceğini incelemeye başladık. Üyelerimizle birlikte çalışarak pandemi sona erdikten ve sağlık önlemleri kaldırıldıktan sonra hayatın ve işin mümkün olan en kısa sürede devam etmesini sağlamak istiyoruz.
Gerçekten de ACEA, Avrupa Komisyonu, ulusal hükümetler ve diğer paydaşlarla beraber bu gelişmekte olan krizden geçmeye hazır. Şimdiye kadar en önemli Komisyon kabineleriyle birkaç yapıcı tartışma yaptık. Bu ilk görüşmelerin amacı, sektörümüzün karşılaştığı zorluklarla ilgili bilgi sağlamak, Komisyon'un bu benzeri görülmemiş krizle nasıl başa çıktığını daha iyi anlamak ve ACEA'nın AB otomotiv sektörünün desteklenmesini sağlamak için çalışmalarını doğru bir şekilde nasıl kolaylaştırabileceğini görmekti.
Çünkü COVID-19 krizinin sektörümüz üzerindeki mali etkisi çok ciddi. Hem motorlu kara taşıtlarının üretimi hem de satışı Avrupa'nın pek çok yerinde ve dünyanın diğer bölgelerinde aniden durdu. Evde oturan işçiler gelirlerinin (geçici) işsizlik yardımları maaşlarından daha düşük olduğundan, bazen önemli ölçüde azaldığını görüyorlar. Aynı zamanda aylık kira ve enerji faturalarının yanı sıra kredi ve ipotek geri ödemeleri de değişmedi. İşçilerin aile üyelerinin ve arkadaşlarının sağlığıyla ilgili endişelerinin üstüne bir de bunlar geliyor.
Bu bize COVID-19 krizinin Avrupalı otomotiv üreticileri ve çalışanları için şu anda öngördüğümüzün çok ötesine geçecek ciddi sonuçları olacağını gösteriyor.
Umarım bu yazım sizin için yararlı olmuştur, haftalar ve aylar boyunca sizi haberdar edeceğiz. Bu zor zamanlarda ailenizin ve sizin sağlığınızın yerinde olduğunu ve güvende olduğunuzu umuyorum.
COVID-19 krizi: Üretimde yaklaşık 1,5 milyon araç kaybı
Avrupa Otomobil Üreticileri Birliği (ACEA) tarafından açıklanan yeni rakamlara göre, COVID-19 krizi sonucu fabrikaların kapatılması, bugüne kadar, motorlu taşıt üretiminde 1 milyon 465 bin 415 adet kayba neden oldu. Binek otomobilleri, kamyonları, minibüsleri, otobüsleri ve yolcu otobüslerini kapsayan bu rakam, bir hafta önce 1,2 milyon adet düzeyindeydi.
ACEA’nın uyarısına göre kapatmaların uzaması veya daha fazla tesis kapatılması halinde sayı daha da artabilir. AB genelinde ortalama kapanma süresi şu anda 18 iş günü.
Bugüne kadar istihdam açısından AB otomotiv imalatında çalışan en az 1 milyon 138 bin 536 kişinin işi bu kapatmalardan etkilendi (geçen hafta bu sayı 1 milyon 110 bin 107 idi). Bu rakam sadece doğrudan araç üreticileri tarafından istihdam edilen kişileri kapsıyor, açıkça görülüyor ki, otomotiv tedarik zincirindeki etki çok daha kapsamlı.
COVID-19'un Avrupa otomotiv endüstrisi üzerindeki üretim etkisi
Ülke Etkilenen Çalışan Üretim Kaybı
Avusturya 14.307 16,289
Belçika 30.000 17.725
Hırvatistan 700 ---
Çek Cumhuriyeti 45.000 90.379
Finlandiya 4.500 11.222
Fransa 90.000 114,354
Almanya 568.518 456.977
Macaristan 30.000 47.695
İtalya 69.382 79.803
Hollanda 13.500 16.511
Polonya 17.284 44.628
Portekiz 20.000 51.048
Romanya 20.000 51.048
Slovakya 20.000 80.721
Slovenya 2.890 8.950
İspanya 60.000 264.384
İsveç 67.000 18.253
Birleşik Krallık 65.455 127.310
TOPLAM (AB+Birleşik Krallık) 1.138.536 1.465.415