KPMG Türkiye 2015 Otomotiv Yöneticileri Araştırması Ana Sayfa > Seçtiğiniz Site Kısmı > 

Sanayi ve iç pazarın güçlü birlikteliği Türkiye otomotiv sektörünü ileriye taşıyacak

KPMG Türkiye 2015 Otomotiv Yöneticileri Araştırması ODD, OSD, OYDER ve TAYSAD işbirliğiyle tamamlandı. Türkiye otomotiv sektörünün stratejik yatırım hedeflerine odaklanan araştırmaya göre, sanayi ve iç pazar dengesinin sağlanmasıyla Türkiye otomotiv sektörünün önü açılacak.

KPMG tarafından ODD, OSD, OYDER ve TAYSAD işbirliğiyle üçüncü kez yapılan Türkiye 2015 Otomotiv Yöneticileri Araştırması sonuçları, 6 Mayıs 2015’te düzenlenen basın toplantısıyla kamuoyuna duyuruldu. Toplantıya ODD Genel Koordinatörü Dr. Hayri Erce, OYDER Genel Sekreteri Özgür Tezer, OSD Genel Sekreteri Osman Sever ve basın mensupları katıldı. KPMG Türkiye Otomotiv Sektörü Lideri ve Denetim Bölümü Şirket Ortağı Ergün Kış liderliğinde hazırlanan “KPMG Türkiye 2015 Otomotiv Yöneticileri Araştırması”, otomotiv sektörü yöneticilerinin önümüzdeki 5 yıla yönelik beklentilerini ve görüşlerini kapsıyor. 2014’te Türkiye otomotiv sanayisinin yüzde 4’lük bir büyüme ve pazarının yüzde 10’luk bir küçülme yaşadığı bir ortamda hazırlanan ve 2019 yılına kadar yöneticilerin öngörülerini değerlendiren araştırmanın bu yılki ana teması, “Türkiye otomotiv sektörünün stratejik yatırım hedefleri” oldu. Araştırmaya 200 otomotiv yöneticisi katıldı.

İç pazar ve sanayi birlikte daha güçlü

KPMG Türkiye 2015 Otomotiv Yöneticileri Araştırması, katılımcıların sanayi ile pazar arasında daha net ve doğrudan bir bağlantı kurduğunu ortaya koydu. İç pazarın büyümesi yeni stratejik yatırım için en önemli teşvik niteliği taşıyor. Araştırma sonuçları otomotiv yöneticilerinin Türkiye otomotiv sektörüne, önümüzdeki 5 yıl içinde yeni yatırım yapılması beklentisinin hala olumlu olduğunu ancak azaldığını ortaya koyarken, bu durumun sebepleri arasında iç pazarın yeterli seviyede olmaması ilk sıraya yerleşiyor. Türkiye’ye 5 yıl içinde yeni bir yatırım gelmesini beklediğini bildiren sektör yöneticilerinin oranı 2013’te yüzde 61 iken bu oranın 2014’te yüzde 55’e gerilediği görülüyor.

Sanayi ve iç pazar dengesi, ülkenin dış ticaret dengeleri de dikkate alınarak iyi bir şekilde oturtulursa, Türkiye otomotiv sektörünün önünün açık olacağını dile getiren Ergün Kış konuya ilişkin yaptığı açıklamada “Türkiye’de halihazırda yatırım yapmış olan üreticiler, yatırımlarını artırıyorlar. Ancak yeni otomotiv üreticilerinin gelmesi veya yeni stratejik yatırımların değerlendirilmesi gerekiyor. Bu devamlılığı sağlayabilmek için Türkiye’nin, yatırımcıların engel olarak değerlendirdiği konuları ele alması gerekiyor. Yatırım ortamının iyileştirilmesi sadece teşvikle sınırlı kalmamalı. Bunun dışında vergi kanunlarından hukuki düzenlemelere, lojistik ve altyapıdan rekabet kurallarına kadar birçok unsuru barındırıyor. Geçen sene Türkiye’ye yeni yatırım gelmesinin önündeki en önemli engel olarak büyük rakip ülkelerin gücü belirtilmişti ancak bu yıl iç pazarın yetersiz oluşu kayda değer bir artışla birinci sıraya yerleşti. Geçen yıl araştırmaya katılan otomotiv üreticilerine göre iç pazarın yetersizliği her 3 kişiden 1 kişi tarafından en önemli engel olarak belirtilirken bu sene neredeyse tüm katılımcıların (%93) konu ile ilgili hemfikir oldukları görülüyor” dedi.

Toplantının sonunda Ergün Kış ve sektör temsilcileri, basın mensuplarının sektöre ilişkin sorularını yanıtladılar.

Türkiye’deki otomotiv pazarı önümüzdeki 5 yılda büyüyecek

Araştırma, gelecek 5 yılda yöneticilerin öncelikli olduğunu düşündüğü konuları da ortaya koydu. Sektörün birinci önceliği ise otomotiv satış vergilerinin yeniden düzenlenmesi. Onu hurda araç programı ve “çevre dostu araçların sektör payının artması” izliyor.

Yöneticilerin pazar ve yatırım beklentileri olumlu

Araştırmanın otomotiv pazarına ilişkin genel olarak sonuçları ise şöyle:

  • Büyüme devam edecek. Yöneticilerin yüzde 88’i pazarın büyüyeceğini öngörüyor, ancak büyümenin yavaşlaması bekleniyor. Katılımcıların yüzde 62’si ise pazarın 1.1 milyonun üzerine çıkmayacağını düşünüyor.
  • Üretim artacak. 2013 yılında toplam üretimin 1,1 milyon, kapasitenin 1,6 milyon adet ve 2014 yılında toplam üretimin 1,2 milyon, kapasitenin 1,7 milyon adet olarak gerçekleştiği Türkiye otomotiv sanayisinde üreticiler önümüzdeki 5 yılda üretimin artacağından yüzde 100 emin. 2013’ten bu yana üretim beklentisinin azalma beklentisi yüzde 10 iken bu yıl bu tamamen sıfırlandı. Yüzde 67 ise 1,5 milyon üretimin aşılmayacağını düşünüyor.
  • Kapasite artış beklentisi düştü. 2014 yılında yüzde 93 olan kapasite artışı beklentisi, 2015 yılında yüzde 87’ye geriledi. Bu gerileme gelecek dönemde yeni ve stratejik yatırım beklentilerinin azalmasından kaynaklanmış görünüyor.
  • Güvenlik öne çıkacak. Gelişen teknoloji, duyarlılığın etkisiyle alım kararlarında güvenlik özelliklerinin önemi artıyor. Güvenlik özelliklerinin Türkiye’de ilk defa bu kadar önem kazandığı görülüyor.
  • Ar-Ge’nin önemi artıyor. Sanayi tarafında katma değer artışını sağlayacak Ar-ge’nin önemi artıyor, ana sanayi ve tedarik sanayisi işbirliği inovasyon ve doğru teknoloji seçimi için önemli bulunuyor. Google, Tesla gibi pazara giren yeni oyuncular değişimi hızlandırıyor.  İnternetin otomotive girmesi, yazılımın önem kazanmasıyla eski teknolojilerin önemi azalırken, bu otomotivdeki eski oyuncuları etkiliyor. Türkiye için de yeni stratejik yatırımları belirlerken bu gelişmeleri göz önünde bulundurmak gerekiyor.
  • Küresel pazarlar yeniden düzenleniyor. İhracat pazarlarının büyütülmesi için öncelikli konuların başında AB dışındaki pazarlarla Serbest Ticari Anlaşmalarının gerçekleşmesi ilk sırada geliyor. Gelişen pazarların önemi artıyor, katılımcılar gelişen pazarlarda olmak gerektiğini düşünüyor, ikili anlaşmalarla önünün açılması gerektiğini düşünüyor. İkinci olarak Türkiye’nin AB ve ABD arasındaki TTIP’inin (Transatlantik Ticaret ve Yatırım Ortaklığı) dışında kalmaması önemseniyor.
  • Almanya’da yatırım bekleniyor. Türk şirketleri tarafından yatırım yapılması planlanan ülkeler arasında ilk sırada yüzde 21’le Rusya yer alıyor. Çin ve Doğu Avrupa ülkeleri de önemli bir artış gösteriyor. Almanya, yatırım yapılması beklenen ülkeler arasında bu yıl ilk kez ve önemli oranla listeye giriyor.
  • Dış yatırım beklentisi düştü. Türkiye otomotiv sektörü yöneticilerinin yüzde 61’i geçen yıl Türkiye’ye beş yıl içinde yeni bir yatırım gelmesini bekliyorken, bu sene bu oran yüzde 55’e gerilemiş görünüyor. Yatırım beklemediğini belirten katılımcıların oranı da 2013’te yüzde 23 iken bu yıl yüzde 42’ye çıktı.

Araştırmanın tamamına www.odd.org.tr adresinden ulaşılabiliyor.


Lütfen Tüm Üyelerimiz için Tıklayınız >




prev
next