Koçfinans Genel Müdürü Yeşim Pınar Kitapçı Ana Sayfa > Seçtiğiniz Site Kısmı > 

“Otomotiv markalarıyla işbirliklerimizi yaygınlaştırmayı hedefliyoruz”

Koçfinans, 2014’te temellerini attığı kredi portföyü çeşitliliği stratejisiyle, 2015’te de hareket etmeyi planlıyor. 2014’te kredi portföyünü 2 milyar TL’nin üzerine taşıdıklarını söyleyen Koçfinans Genel Müdürü Yeşim Pınar Kitapçı, kredi sektörünün bugününü ve geleceğini okuyucularımız için yorumladı.

Koçfinans olarak, 2014’te hangi yeniliklere imza attınız?

Taşıt kredisi başta olmak üzere konut, eğitim, filo, traktör, ağır vasıta gibi birçok alanda hizmet vererek 2014’te portföyümüzü 2 milyar TL’nin üzerine taşıdık. Kredi kullanım şartlarının zorlaştığı ekonomik ortamda, bayilerin araç stokları için gerekli olan finansman ihtiyaçlarını karşılamaları adına Bayi Finansmanı iş modelini geliştirdik. Ayrıca hacmi her geçen gün büyüyen kiralama ve filo satışlarına özel tasarladığımız kredi süreçleriyle 2014’te bir önceki yıla göre filo iş hacmimizi ikiye katladık. Sosyal Sorumluluk projesi kapsamında, Koç Holding’in, 2012 – 2015 döneminde ele aldığı “Ülkem İçin Engel Tanımıyorum Projesi”ne, “Engelsiz Kredi” sürecimizi tasarlayarak destek verdik. Engelli müşterilerimiz için kredi sürecimizi 10 dakikada kredi değerlendirme, özel kuryeyle evrak teslimi, eve araç teslimi gibi hizmetlerle özelleştirdik. Gelişen teknolojiyi ve yeni trendleri takip etmeyi hedefleyerek web sitemizi yeniledik ve yenilenen yüzümüzle Altın Örümcek Web ödüllerinde "Bankacılık ve Finans" kategorisinde "Halkın Favorisi" ödülünü almamızın yanı sıra uluslararası 3 ayrı yarışmada da ödüle layık görüldük.   

2014’ü Türkiye ekonomisi açısından nasıl değerlendiriyorsunuz?

2014 hem FED kararlarının gelişmekte olan ülkeler üzerinde etkileri hem de yakın çevremizdeki jeopolitik gelişmeler nedeniyle finansal piyasalarda belirsizliklerin yüksek olduğu bir yıl oldu. Ekonomi yönetiminin en öncelikli hedeflerinden biri ülkemizi dış gelişmelere karşı kırılganlaştıran cari açık sorunumuzun iyileştirilmesi oldu. Bunu başarmak için iç talebi kısıtlayarak dış taleple, yani ihracatla büyüme üzerine kurulu bir model uygulanıyor.  Cari açık açısından olumlu gelişmeleri görmeye başladık. Yılın ilk 9 ayında cari açık milli gelire oranla geçen yılki yüzde 7.9 seviyesinden yüzde 5.7 seviyesine geriledi. Gelecek yıl daha da iyileşmesi bekleniyor. Büyüme ise ihracat pazarlarımızdaki olumsuz gelişmeler ve iç talepte daralmanın hızlı olması nedeniyle yüzde 3 seviyesinde gerçekleşmesi bekleniyor. Global büyümedeki zayıflık ve iç talebi kısıtlayıcı önlemlerin devam edeceği beklendiği için 2015’te de yüzde 4’ün altında bir büyüme öngörüsü var. Otomotiv pazarı da iç talepteki daralmayı yaşadı ve son aylardaki toparlanmaya rağmen bu yılı geçen yılın altında bitireceği görülüyor.

2014’te tüketici ve taşıt kredisi nasıl bir performans sergiledi?

2013’te yüzde 24’lük artış yaşanan tüketici kredilerinde, 2014 Kasım ayı itibarıyla bir önceki yıla göre yüzde 6’lık büyüme kaydedildi. Yapılan düzenlemelerin etkisiyle kredi kartlarında bir önceki yıla oranla yüzde 10’luk küçülme yaşanırken buna bağlı olarak ihtiyaç kredilerinde de artış yaşandı. Bir önceki yıla göre büyüme hızı yavaşlayan konut kredileri ise halen tüketici kredilerinin yüzde 33’ünü oluşturarak 2014 sonu itibarıyla yüzde 12 civarında büyüme beklentisi taşıyor. Bu yılki toplam kredi büyümesi, ekonomi yönetiminin tüketici kredilerinde ülkemiz için sağlıklı büyüme olarak gördüğü yüzde 15 seviyesinde olacak. KOBİ’lere yönelik ticari kredilerde ise daha yüksek oranda bir büyüme görülecek. Taşıt kredilerinin önemli bir bölümünün taksitli ticari krediler kapsamında kullandırıldığını düşünürsek ticari kredilerdeki büyüme de otomotiv sektörünü yakından ilgilendiriyor. Taşıt kredilerine gelince, 2014’te kurlardaki artış sebebiyle araç fiyatlarının artması, faiz oranlarındaki yükseliş, vergi düzenlemesi ve kredilerin sınırlanmasına yönelik düzenlemelerin etkisiyle pazardaki satış adetlerinin düşmesiyle birlikte, finansal piyasalarda yaşanan belirsizlikler ve yeni tüketici yasası kapsamındaki düzenlemeler de kredileri olumsuz yönde etkiledi. Bunun sonucunda, Ekim sonu itibarıyla taşıt kredileri stoğu bir önceki yıl sonuna göre aynı kaldı, yani taşıt kredilerinin toplam hacmi 2013 yılına göre büyümedi. Finansman şirketlerinin sektöre yakın ilgisi ise devam etti. İlk 10 ayda taşıt kredilerinde bankaların payı azalırken finansman şirketlerinin payı ise arttı. Finansman şirketleri, taşıt kredi stoğundan aldıkları payı  bir önceki yıla göre 4 puan artırarak yüzde 45 seviyesine çıkardı.

2015’te kredi sektörünün nasıl olacağını tahmin ediyorsunuz?

2015’te ekonominin 2014’te olduğu gibi makul ölçülerde büyüme kaydedeceği ve ekonomide 2014’te yaşanan belirsizlik ortamının en aza indirgenmesi için gerekli tedbirlerin alınacağı öngörülüyor. Kredi sektöründe kredi kartlarında büyümenin düşük seviyede kalacağını, konut kredilerinin 2014’teki seyrinden çok farklı olmayacağını, ihtiyaç kredilerinin daha hızlı büyüyeceğini, taşıt kredilerinin ise bu yıla göre daha iyi bir büyüme performansı göstereceğini tahmin ediyoruz. 2015’te Koçfinans olarak, 2014’te temellerini attığımız portföy çeşitliliği stratejisiyle hareket etmeyi planlıyoruz. Böylelikle pazarda karşılaşabileceğimiz riskleri minimize ederek, bir iş alanı bazında gerçekleşebilecek olumsuz gelişmelere karşı sürdürülebilir büyümemizi sağlamlaştırmayı hedefliyoruz. Operasyonel kiralama sektörünün taşıt kredileri pazarındaki payının daha da artacağını öngördüğümüz 2015’te filo kredilerine ağırlık vererek işlerimizi büyütmeyi planlıyoruz. Araç alımı için kullandırılan kredilerin yanında sigorta, bakım, servis gibi ek harcamalara yönelik yeni kredi paketlerimiz gelecek yıl devrede olacak. Ayrıca 2014’te hayata geçirdiğimiz Bayi Finansmanı (BAF) uygulamamızın daha da önem arz edeceğini düşünüyor ve bu ürünümüzle otomotiv markalarıyla işbirliklerimizi yaygınlaştırmayı hedefliyoruz.


Lütfen Tüm Üyelerimiz için Tıklayınız >




prev
next