ALJ Finans Genel Müdürü Soner Irmak Ana Sayfa > Seçtiğiniz Site Kısmı > 

Soner Irmak

ALJ Finans Genel Müdürü

“Toplam taşıt kredisi stok büyüklüğü 50,2 milyon TL’ye ulaştı”

“2019’un Ocak-Ağustos dönemi ile karşılaştırdığımızda Türkiye’deki otomotiv satışları yüzde 68‘lik bir artış gösterdi.”

Dünya ekonomilerinin mevcut finansal ve ekonomik tablosu sizce nasıl görünüyor? Normalleşme sürecindeki gelişmeler yönünden değerlendirir misiniz?

Pandemi süreci, sosyal ve ekonomik açıdan tüm ülkeleri olumsuz etkiledi. Uygulanan kısıtlamalar nedeniyle dünyada çok sayıda kişi işsizlikle karşı karşıya kaldı ve işsizlik oranları arttı. Birçok ülkede ekonomiyi canlandırmak ve tüketici güvenini arttırmak amacıyla faiz oranları indirildi. İstihdam kaybını önlemek üzere kısa çalışma ödeneği gibi uygulamalar hayata geçirildi. COVID-19 nedeniyle uygulanan kısıtlamalar, perakende sektöründe mağaza trafiğinde düşüşe neden olsa da online satışlarla birlikte elektronik ticarette büyüme yaşattı. e-Ticaret sitelerinden alışveriş yapma konusunda önyargıları olan ya da tecrübesi bulunmayan kişiler kısıtlamalar ile gıdadan hijyene, tekstilden spora kadar pek çok ürüne ulaşmanın kolaylıklarından yararlanmaya başladı. Mümkün olan her alanda dijital çözümler geliştirmek ve online hizmetler sunmak önem kazandı. Önümüzdeki dönemde mobil bankacılık, sigortacılık, e-ticaret, uzaktan eğitim, online spor gibi sektörler, dijitalleşerek büyüme ivmelerini koruyacaklar.

Otomobil ve hafif ticari araç pazarı, son 8 ayda yüzde 68 arttı”

Tüketici ve finansman kredilerinde nasıl bir talep oluşacağını öngörüyorsunuz?

Haziran ayı itibarıyla kamu bankalarının faiz indirimleri ve teşviklerle ekonomimizde olumlu hareketlenmeler yaşanmaya başladı. Toplu taşıma araçlarını kullanmak yerine tüketicilerin otomobil sahibi olmayı tercih etmesi ile hem yeni hem de ikinci el araç pazarında yükseliş trendi ortaya çıktı. Dolayısıyla otomotiv finansmanında da hareketlenme oldu.   

Yeni araçlar için 2020 yılı Ocak-Ağustos döneminde otomobil ve hafif ticari araç pazarı 403 bin adet ile yüzde 68 artarken, ikinci el binek ve hafif ticari araç satışları Temmuz 2020 sonu itibarıyla 4,8 milyon adetle geçen senenin aynı dönemine göre yüzde 24 artış gösterdi.

Yeni araçlar için yüzde 25-30, ikinci el araçlar için yüzde 60-70 oranında kredi kullanımı gerçekleşiyor diyebiliriz. Otomotiv pazarında araç kredisi dışında ihtiyaç kredisi de kullanılabiliyor. Dolayısı ile aslında otomotiv satışlarında kredi kullanım oranının daha yüksek seviyelerde olduğunu söyleyebiliriz.

Senenin geri kalanında otomotiv pazarının canlı kalmaya devam edeceğini ve pandemiye rağmen 2019 yılına göre çok daha olumlu bir sene olacağını söyleyebiliriz.

Otomotiv sektörünün Türkiye ekonomisine olan katkısı hakkında ne düşüyorsunuz?

Otomotiv, Türkiye’nin lokomotif sektörü. Yan sektörlere olan katkısı, hammadde ve yan sanayinin yanı sıra ürünlerin tüketiciye ulaşmasını sağlayan pazarlama, bayi, servis, akaryakıt, finans ve sigorta sektörleriyle de yakından ilişkili olması, önemini daha da güçlü kılıyor.

Ağustos sonu itibarıyla otomotiv satışlarıyla birlikte ne kadarlık bir kredi hacmi oluştu?   Normalleşme adımlarının atılmasıyla birlikte sunulan düşük faizli kredi kullanım imkânı, otomotiv sektöründe satışları olumlu etkilerken, banka ve finansman şirketlerinin toplam taşıt kredisi stok büyüklüğü 50,2 milyon TL’ye ulaştı ve bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 34 büyüdü. Ağustos sonu itibarıyla bireysel taşıt kredisi stok büyüklüğü ise bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 44 artışla 17,7 milyon TL’ye ulaştı. Bankaların taşıt kredileri içerisindeki payı ise yüzde 39’dan yüzde 61’e yükseldi.

“İlk sekiz ayda, 2019’in sonuna göre kredi portföyümüz yüzde 34 büyüdü. 2019’dan itibaren planladığımız büyüme hedefimizi sene sonuna kadar devam ettireceğiz. Yılı, 2019’un üzerinde kârlılıkla kapatmayı hedefliyoruz.”

ALJ Finans 0 ve ikinci el kredilerinde nasıl bir strateji izledi?  Yıl sonu beklentileriniz ve hedefleriniz nelerdir?

2019’un son çeyreğinden itibaren, yeni araç kredilerinin dışında 2. el otomotiv pazarındaki genişlemeye istinaden bir büyüme stratejisi izlemeye başlamıştık. Yeni araçlara erişilebilirliğin azalması ile satın alma taleplerinin ikinci ele kayması, stratejik hedeflerimize paralel olarak yeni iş birliklerini ve yeni müşterilere ulaşmayı beraberinde getirdi. 2019’dan bu yana genişleyen iş ortakları ağımız, pandemi sürecinde kanallarımızı açık tutmamız, kredi üretimimizin artarak devam etmesine olanak sağladı.

Anlaşmalı satıcılarımız aracılığıyla müşterilerimize hem showroom’lardan hem de dijital platformlardan ulaşıyoruz. İş ortaklarımıza araç tedarik süreçlerinde yardımcı oluyor ve stok finansmanı hizmeti sunuyoruz.

2019’un Ocak-Ağustos dönemi ile karşılaştırdığımızda Türkiye’deki otomotiv satışları yüzde 68‘lik bir artış gösterdi. Toplam otomotiv satışlarının yılın kalan aylarında da tüketici taleplerini yakalayacağını düşünüyoruz. Çoğunlukla sektörde sene sonlarında gerçekleşen özel kampanyalarla piyasanın hareketliliğine devam edeceğini öngörüyoruz. Toplam satış rakamlarının 650-700 bin civarlarında gerçekleşmesini bekliyoruz.

İlk sekiz ayda, geçtiğimiz yıl sonuna göre kredi portföyümüz yüzde 34 büyüdü. 2019’dan itibaren planladığımız büyüme hedefimizi sene sonuna kadar devam ettireceğiz. Yılı, 2019’un üzerinde kârlılıkla kapatmayı hedefliyoruz.


Lütfen Tüm Üyelerimiz için Tıklayınız >




prev
next