Yakın geleceğin otomotiv teknolojileri CES Fuarı’ndaydı
ABD’nin Las Vegas kentinde 9-12 Ocak 2018 tarihleri arasında 51’incisi düzenlenen dünyanın en büyük elektronik fuarı Consumer Electronics Show-Tüketici Elektroniği Fuarı’nda (CES 2018) dünya
otomotiv sektörünün son teknolojileri boy gösterdi.
Bu yıl 51’incisi düzenlenen dünyanın en büyük elektronik fuarı Consumer Electronics Show-Tüketici Elektroniği Fuarı 2018 (CES 2018) ABD’nin Las Vegas kentinde 9-12 Ocak 2018 tarihleri arasında gerçekleştirildi. Dünyadaki birçok teknolojinin ilk kez duyurulduğu fuar, teknoloji devlerini bir araya topladı. Dünya otomotiv sektörünün en son teknolojileri de CES’te yer aldı. İşte büyük teknoloji fuarı CES 2018’in en çok dikkat çekenleri:
Honda’nın 4 deneysel robotu
Honda, insanların ihtiyaçlarını anlamak ve hayatlarını kolaylaş- tırmak için tasarlanan ve deneysel teknolojiyi de barındıran yeni robotlarını dünyaya duyurdu. 3E Robot Konsepti adı altında tanıtılan 3E-A18, 3E-B18, 3E-C18, 3E-D18 isimli dört robot yapay zeka kullanıyor ve yetenekleriyle şaşırtıyor. 3E-D18 robot modeli, arama, kurtarma, yangın, inşaat ve tarım alanlarında kullanı- labilecek bir off-road aracı. 3E-C18 ise, girişimciler, sanatçılar gibi değer yaratmanın yeni yollarını arayan insanlara yönelik bir mobil platform. 3E-C18, insanların hareket etme ve çalışma biçimlerini gözlemleyerek öğrenebiliyor. Yapay zekâ teknolojisinin başarıyla uygulandığı bir diğer model olan 3E-A18 ise insanlarla iletişim kurabiliyor ve iş birliği yapabiliyor. Bu robot insanlara arkadaşlık ederken empati kurabiliyor. 3E-B18 olarak adlandırılan diğer robot ise teknolojik bir tekerlekli sandalye. Bu sandalye, kullanıcıların isteklerini anlıyor ve kolayca hayata geçiriyor.
Nissan sürücülerin aklını okuyacak
Nissan CES 2018’de yeni ve dikkat çekici “Akıldan Araca” (Brain-to-vehicle-B2V) çalışmasını duyurdu. Bir sürücünün zihnini okuyabilen B2V teknolojisi, tepkileri önceden tahmin ediyor, direksiyonu çevirmeden nereye gidileceğini veya frene basmadan önce yavaşlaması gerektiğini anlayabiliyor. Nissan’ın beyin tarama teknolojisi, bir kişinin bir iş yapmadan önce beyin nöronlarındaki hareketlerinin saptanmasına dayanıyor. Basitçe beyin aktivitelerini analiz ederek, sürüş esnasında yapılacak hamleyi vücudun tepkisinden önce algılayarak anında tepki veriyor. Sü- rücünün herhangi bir ani hareketini algılayabilen ara yüz, araca yarı otonom bir yetenek kazandırıyor. Beyni gerçek zamanlı tarayan Nissan B2V teknolojisi ile araçların reaksiyon zamanı 0,2 ile 0,5 saniye arasında daha yüksek performans verebiliyor. Erken sürüm versiyonu gösterilen teknolojinin pratikte uygulamaya geçirilmesi 5-10 yıl sürecek. Sürücü asistanı teknolojilerinde dönüm noktası olacak sistem, fuarda simülatör kullanılarak tanıtıldı.
Hidrojenli otomobil Hyundai Nexo ilgi topladı
Hyundai’nin hidrojen yakıtıyla çalışan SUV modeli NEX, bir depo hidrojen ile 800 km yol kat ediyor. Kendi kendine park edebilen Nexo, önceki modelinden 169 km daha fazla menzile ve daha hafif ve ferah bir kabine sahip. Aşırı sıcak veya soğuk ortamlarda çalışacak şekilde tasarlanan NEXO, eksi 30 derecede yapılan testlerden tam not aldı. NEXO, 30 saniye içinde soğuk çalıştırma kabiliyetiyle, benzerlerinin önüne geçiyor. NEXO ayrıca, 50 dereceden daha yüksek sıcaklıklarda da mükemmel soğutma performansına sahip. NEXO’nun hidrojen yakıt hücreli sistemindeki hareketli parçalar ve diğer bileşenler, motor bölmesinin içinde olup gürültüyü kabine çok fazla iletmiyor. Böylelikle son derece sessiz ve sakin bir kabin ile yolculara konforlu bir sürüş keyfi yaşatıyor. Hyundai Motor Grup’un 2025 yılına kadar satışa sunacağı 18 çevre dostu modelden biri olarak önem kazanan Hyundai NEXO, 2018 yılının ilk aylarından itibaren belirli pazarlarda satışa sunulacak. Hyundai’nin NEXO ile beraber fuarda sunduğu Kör Nokta İzleme Monitörü (BVM) de yepyeni bir teknoloji. Aracın her iki yanına yerleştirilen kameralar, ana göstergeye yansıttıkları canlı görüntülerle her iki yöndeki şerit değişimlerinde sürücüleri uyarıyor. Sistem, dikiz aynası tarafından görülemeyen alanları, her iki yandaki geniş açılı monitörlerle görmeyi sağlıyor.
Toyota e-Palette ve Platform 3.0 ile şov yaptı
Toyota Araştırma Enstitüsü, ileri otonom araştırma aracı Platform 3.0’ı ilk kez CES Fuarında tanıttı. Bu üründe; otonom araçların algılama yeteneklerini artırmaya, algılamayı akıcı bir şekilde yola aktarmaya ve otonom araç teknolojilerinin kolay bir biçimde araçlara entegre edilebilmesine odaklanıldı. 2018 yılı içinde üretimine başlanacak olan Platform 3.0, sensörler açısından çok zengin ve yoldaki en yüksek algıya sahip araçlardan biri. Lazer ışınlarıyla çalışan Luminar LIDAR sistemiyle 200 metrelik menzile sahip platform, sadece ön tarafı değil, 360 derecelik açıyı tarayabiliyor. Toyota’nın tasarımıyla dikkat çeken nakliye aracı e-Palette mobiliteye geçiş için önemli bir hamle. Elektrikli aracın özellikle ürün teslimatları sırasında kullanılması planlanıyor. Tanıtım sırasında yapılan açıklamada “Bu araç, teslimat ve perakende satışlarda kullanılmaya elverişli, esnek bir platform sunuyor. Bugün alışveriş yapmak için mağazaya gitmek zorundasınız. Ancak gelecekte mağaza size gelecek” dendi. Toyota, şimdiye kadar Amazon, DiDi, Pizza Hut ve Uber gibi firmalarla çeşitli anlaşmalar imzalamıştı. Bu anlaşmalar kapsamında e-Palette herhangi bir paket teslimatında veya yolcu taşıma amaçlı kullanı- labilir. Toyota yaptığı açıklamada, sadece bir otomobil üreticisi olmadıklarını ve Google, Apple ve hatta Facebook gibi firmalarla rekabet edeceklerini açıklamıştı.
Mercedes-Benz’in yeni multimedya sistemi MBUX
Mercedes-Benz’in yeni multimedya sistemi Mercedes-Benz User Experience (MBUX – Mercedes-Benz Kullanıcı Deneyimi) yapay zeka teknolojisini kullanıyor. Öğrenen ve sistemi kişiselleştiren MBUX yolcularla özel bir bağ kuruyor. Kablosuz güncellenebilen MBUX, yüksek çözünürlüklü dokunmatik geniş ekran, artırılmış gerçeklik teknolojisine sahip navigasyon ekranı ve “Hey Mercedes” anahtar sözcüğü ile aktif hale geliyor. Dil anlama özelliği ile akıllı sesli kontrol özelliği de sunuyor. Mercedes-Benz’in yeni otomobillerinde sunmaya hazırlandığı MBUX, 2018 yılı içinde yeni A-Serisi ile kullanıcılarla buluşacak. Orta konsoldaki dokunmatik yüzey, dokunmatik ekran ve direksiyon simidindeki kontrol düğ- meleri kullanım kolaylığı sunuyor.
Kia Niro EV konseptiyle geleceğin teknolojilerini tanıttı
Kia, tamamen elektrikli konsept arabası Niro EV’i fuarda tanıttı. Aracın teknolojileri arasında gelişmiş batarya ve şarj ünitesi, insan-makine arayüzü ve yepyeni bir aydınlatma sistemi var. 238 mil menzili olan Niro EV, ön görüş kameralarına, nesne tanıma ve ön hoparlörlere dayanan bir Aktif Yaya Uyarı Sistemine (APWS) sahip. Otomobil önüne bir yaya veya araç geldiğini tespit ettiğinde sürücüyü uyarıyor. Otomobilin güç aktarma organları sessiz olduğundan, APWS potansiyel olarak önemli bir güvenlik özelliği. Geleceğin nasıl olacağının bir ön gösterimi olan Niro EV henüz satışa hazır değil. Araç teknolojilerinin önümüzdeki yıllarda olgunlaşması ve Kia’nın farklı araç modellerinde kullanılması bekleniyor. Dayanıklı ve yüksek kapasiteli 64 kWh lityum-polimer bataryaları ve 150 kW tekli motoru sayesinde Niro EV’nin tek şarj ile 383 kilometre yol gidebildiği belirtiliyor.