“Otomotivde Teknoloji Hamlesi vizyonumuzu, her geçen gün daha da geliştiriyoruz”
Telekomünikasyon sektörü, bilişim sektörünün gelişmesi ve değişmesiyle birlikte, bireylerin ve şirketlerin “olmazsa olmazı” haline geldi. Telekomünikasyonun gelecek vaad eden aktörü ise mobil teknoloji... “Biz, dünyayı dönüştürecek teknolojiler listesinin ilk sırasında mobil internetin yer aldığını ve gelecekte de ilk olmaya devam edeceğini görüyoruz” diyen Turkcell Kurumsal Pazarlama ve Satıştan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Selen Kocabaş, telekomünikasyon sektörünün geçirdiği dönüşümü, sektörün şirketlere sağladığı faydaları ve Turkcell’in otomotiv sektörüne yönelik yaptığı yatırımları anlattı.
Telekomünikasyon sektörünün, dünyada geldiği nokta hakkında bilgi verebilir misiniz? Türkiye, telekomünikasyon sektöründe hangi noktada yer alıyor?
Bugün telekomünikasyon sektörü, bilişim sektörü ile birlikte hem bireyler hem de şirketler için çok önemli bir noktaya geldi. Artık şirketler için elektrik ne kadar kritikse iletişim ve internet de en az onun kadar olmazsa olmaz. Hatta çoğu zaman elektriksiz hayatımıza devam edebilirken internetsiz çalışamıyoruz, sanki zaman duruyor.
Artık teknoloji dünyasındaki gelişmeleri işin içine sokmadan yeni stratejiler geliştirmek çoğu zaman mümkün olmuyor. Biz, dünyayı dönüştürecek teknolojiler listesinin ilk sırasında mobil internetin yer aldığını ve gelecekte de ilk olmaya devam edeceğini görüyoruz. Çünkü bilgiyi dünyanın her yerinden ve her zaman ulaşılır kılmanın olmazsa olmazı mobil internet. Bugün de yarın da mobil internet sayesinde daha verimli çalışıp, yepyeni iş modelleri ve fikirleri hayata geçirme şansına erişeceğiz.
Sonra M2M (makineler arası internet) olarak da adlandırdığımız nesnelerin internetini çok önemsiyoruz. Bu dünyada sadece elektrikli araçlar, sayaçlar, arabalar yok. Bitkilerden gözlüklere, kıyafetlerden paraya kadar hiç beklemediğimiz cihazlar, nesneler birbirine bağlanacak. Bir diğeri bulut teknolojisi, artık paylaşılmayan veya erişilemeyen bilginin değeri yok. Gelecekte çevremizde kullandığımız tüm cihazlar tek bir büyük makinaya erişen birer ekran gibi davranacak. Bulut teknolojisi bilgiyi daha homojen, daha erişilebilir yapacak.
Bunlara ek olarak büyük verinin çok çok önemli olduğunu düşünüyoruz. Veri, geleceğin petrolü. Tüketici, ürün, lokasyon, zaman, mecra, deneyim, dış faktörler ve daha nice alanla ilgili her geçen gün daha fazla veri birikiyor. Hammaddeyi bulmak, dönüştürmek ve kullanım alanları yaratmak pek çok mucizeyi de beraberinde getirecek.
Tüm bu dönüşüm için ise hızlı, akıllı ve güçlü bir network’e ihtiyaç duyacağız. Network arka planda yer alan, güvenilir, kesintisiz, hızlı, yüksek performanslı ve açık bir platform haline dönüşecek. Üzerinden geçen trafiğe, cihaza, zamana göre kendini ayarlayabilen, esnek ve daha önemlisi “bir adım sonrasını tahmin edebilen” bir sistem haline dönüşecek.
“Gerçek Zamanlı Şirketler”
Telekomünikasyon sektörünün, kurumsal müşterilere sunduğu yeni fırsatlar nelerdir?
Türkiye’de yaşanan ekonomik büyüme ve gelişen işletmecilik anlayışı, her sektörde rekabetin artmasına ve dolayısıyla bu zorlu ortamda şirketleri hem iç işleyişlerinde hem de müşterilerine yönelik operasyonlarında fark yaratmaya itiyor. Bu değişime ayak uyduramayan şirketler pazardaki konumlarını, müşterilerini ve operasyon verimliliklerini artırmış, değişen ihtiyaçlara anında tepki verebilen rakiplerine kaptırıyor. Şirketlerin anlık tepkime ve çeviklik ihtiyacının, onları başarıya götürecek en önemli faktörlerden biri olduğu bir gerçek. Bu çeviklik ve esnekliğin anlık olarak hazır durumda bulundurulması, şirketlere hem öngörülemeyen ihtiyaçlara rakiplerinden hızlı cevap verebilme becerisi hem de akıllı olarak yapılandırılmış bu esnek operasyon sayesinde gereksiz yatırım maliyetlerinden kurtulma fırsatı sağlıyor. Tüm bu faktörleri etkileyen en büyük değişken, şirketlerdeki etkin teknoloji kullanımı. Yeni nesil ve gerçek zamanlı teknolojiler sayesinde şirketler, daha verimli sistemlere ve etkileşim yöntemlerine sahip olabiliyorlar.
Şirketlerin artık “Gerçek Zamanlı Şirketler” olması gerektiğini düşünüyoruz. Çünkü ancak bu sayede daha verimli olabilir ve müşterilerine değer yaratacak çözümlere sahip olabilirler.
Şirketler için 3 önemli başlık
Peki şirketler, hangi özelliklere sahip olmalı?
Bu vizyonumuzu ise üç alt başlık ile açıklıyoruz. Birincisi, şirketlerin öncelikle “Mobil Şirket” olması gerekiyor. Nedir mobil şirket? Şirketler mobil teknolojileri daha fazla kullansınlar, çalışanlarına akıllı telefon versinler değil sadece. Bu artık bugünün iş dünyası için zaten olmazsa olmaz. Ama asıl değer şirketler tüm süreç ve operasyonlarını mobil dünyaya göre yeniden tasarladığında ortaya çıkıyor.
İkincisi, “Gerçek Zamanlı Pazarlama”. Potansiyel kitleyi tespit etmek, hedef kitlenin dikkatini çekmek, farkındalık yaratmak, doğru yer/zamanda iletişime geçmek, satışı tetikleyecek ortamları oluşturmak, eşsiz müşteri deneyimi yaratmak, sadakati, devamlılığı sağlamak. Evet, pazarlama dünyasının soru ve sorunları hep aynı. Ama çözümler değişmek zorunda. Çünkü artık müşterimiz, neye ihtiyacı olduğunu önceden bilmemizi, mesajlarımızın ona özel olmasını ve ona tam zamanında ulaşmamızı bekliyor. Bunu ancak gerçek zamanlı pazarlama anlayışıyla yapabiliriz.
Üçüncüsü ise “Maliyetsiz Sıfır Altyapı” felsefesi. Bilişim ve iletişim gereksinimlerini esnek ve verimli sistemler üzerine kurmayan firmaların hızla değişen teknoloji dünyasına adapte olmaları mümkün değil. Artık bulut teknolojisi, şirketlerin gelişmiş bilişim hizmetlerini, ilk yatırım maliyeti olmadan, servis modeli ile kullanmalarına imkan sağlıyor. Bu sayede şirketler en büyük gider kalemlerinden olan bilişim teknolojilerine ihtiyaçları doğrultusunda ekonomik olarak sahip olabiliyor.
“Kaydet tuşu tarihe karışacak”
Telekomünikasyon sektöründe gelecekte bizi neler bekliyor?
Mobil internet ve bulut teknoloji sayesinde artık dokümanlarımızı, projelerimizi bir diskte saklamak ve e-mailler üzerinden paylaşmak zorunda kalmayacağız. Bugün en çok kullandığımız “kaydet” tuşu tarihe karışacak. Sistemlerimiz, yazılımlarımız ve tüm çalışmalarımız bulutta ve her an her yerden ulaşılabilir olacak. Ofislerimiz sanallaşacak. Artırılmış gerçeklik ve akıllı gözlükler sayesinde hayal ettiğimiz her ortamda toplantı yapabilecek, müşterilerimize, sanki gerçekmiş gibi ürünlerimizi denetme şansına sahip olacağız. Sonra nesnelerin interneti sayesinde sosyal ağlarda sadece eşimizle dostumuzla değil; arabamızla, fırınımızla, bahçedeki limon ağacımızla da “arkadaş” olacağız. Çevremizdeki birçok nesne şirket sistemlerimizle etkileşim halinde olacak. Giyilebilir cihazlarla sadece kalp atışımızı, ne kadar kalori harcadığımızı değil, bizi neyin heyecanlandırdığını, performansımızı iyileştirmek için nasıl spor yapmamız gerektiğini veya zayıflamak için nasıl bir diyete ihtiyacımız olduğunu bu cihazlar sayesinde keşfedeceğiz. Akıllı cihazlar ve büyük veri ile müşterinin neye ihtiyacı olduğunu tam zamanında anlayıp ona özel teklif verebilecek veya deneyimini farklılaştırabileceğiz. Diyelim ki dışardasınız ve telefonunuzun şarjı bitmek üzere. Tam o sırada bir kafeden size mesaj gelecek: “Telefonunuzu şarj edebilmeniz için sadece 100m ilerdeyiz. Bu arada bir kahve içer yorgunluğunuzu da atarsınız belki.”
“Otomotivde Teknoloji Hamlesi” vizyonu
Otomotiv sektörüne yönelik fayda sağlayan uygulamalarınız ve geleceğe dönük projeleriniz hakkında bilgi alabilir miyiz?
Turkcell olarak biz, “Otomotivde Teknoloji Hamlesi” vizyonumuzu sektöre yönelik farklı çözüm ve hizmetlerimizle her geçen gün daha da geliştiriyoruz. Örneğin, araç takip konusunda, iş ortaklarımızla yarattığımız muazzam sinerji ile 500 bine yaklaşan araç sayısıyla Avrupa’da birinciyiz. Geçtiğimiz Temmuz’da lansmanını yaptığımız Akıllı Otomobil Platformu ile otomotiv sektörüne verdiğimiz önemi bir kez daha ortaya koyduğumuzu düşünüyorum. Bu platform, otomotiv dünyasını değiştiren, sürücüleri eko sistemin bir parçası haline getiren bir teknoloji olma özelliğine sahip. Turkcell Akıllı Otomobil Platformu, araca entegre internet bağlantısı sayesinde sürücü ile araç ekosisteminin iletişimde kalmasını sağlayan Türkiye’nin ilk Akıllı Otomobil Platformu. Aracı ve sürücüsünü dış dünyayla etkileşimde tutan sistem, sürüşü daha keyifli kılarken aynı zamanda araç içinde hayatı da kolaylaştırıyor. Platformu, ilk olarak farklı hedef kitlelere hitap eden Subaru ve Volvo marka otomobillerle sunduk. Modern hayatın getirdiği stres, sürücüler için hayatı her geçen gün daha da zorlaştırıyor. Yoğun trafikte araç kullanmak, kimi zaman park etmek, adres bulmak, gerektiğinde çekici çağırmak ya da bakım zamanını planlamak zor olabiliyor. Geliştirdiğimiz platform sayesinde artık sürücüler ve diğer yolcular araç içinde geçirdikleri süreyi daha verimli kullanabilecek. Ayrıca bilgiye her an ulaşabilmenin avantajıyla daha konforlu ve keyifli bir yolculuk yapmış olacak. Bu platformla Otomotivde Teknoloji Hamlesi’nin alanını daha da genişletiyoruz.
Ayrıca otomotiv şirketlerinin gerçek zamanlı pazarlama yapabilmeleri için Turkcell Görsel (Display) Reklam ve Seamless Platformunu geliştirdik. Bu platform sayesinde otomotiv firmaları potansiyel müşterilerine çok daha etkin ve tam zamanında ulaşabilir hale geldiler. Örneğin Ford, Tourneo Courier’ın tanıtım kampanyası için bu platformu kullandı ve yüzde 2 CTR ile 2 milyondan fazla reklam gösterimi sağladı. Bu platform ile aracın gelişmiş süspansiyon sistemi, karanlıkta otomatik yanan far özelliği ve otomatik kararan dikiz aynası mobil telefonun titreşim, flaş ve ekran parlaklığı ile simule edilerek zengin bir müşteri deneyimi yaşatıldı.